Rondreis Peru   -  08 okt t/m 27 okt 2004        foto's en verslag (beneden)

Nazca - rondvlucht lijnen - graf

terug naar:   home-Peru      overzicht-Peru

home

Dinsdag 12 okt 2004 – dag 5

Vandaag mogen we uitslapen, maar ik ben om 06:30uur naar beneden gegaan om dit verslag te tikken op de PC in de hotellounge. Na het ontbijt gaan Truus en ik Nazca in om materiaal voor het thuisfront te kopen, ansichtkaarten en postzegels. We worden gewaarschuwd dat we voldoende porto op de kaarten doen en erop letten dat de kaarten worden gestempeld. Het blijkt dat de postzegels soms van de kaarten worden gehaald en nooit worden bezorgd. Om 10 uur gaan we per bus naar het vliegveld voor de Nazca lijnen vanuit de lucht. We vliegen met Frans in het 4 zittertje. De piloot laat ons de route zien en zal ons fotoshots laten maken. Het is een prachtig uitzicht op de vlakte vanuit de lucht. De piloot maakt scherpe curven om goed zicht te hebben voor foto´s. Echt een belevenis om dit onwaarschijnlijke fenomeen van de lijnen te aanschouwen. Zie het boek van Daniken ` Tekens Voor De Eeuwigheid`. Lijnen tot de horizon, trapezoďden, ringen en natuurlijk de figuren, zoals aap, kolibrie. albatros, hand, condor. Magnifiek. Wij zijn groep 5 en als we vertrekken voor de vlucht van 30 minuten, zijn al enkele groepsleden doodmisselijk met gevulde kotszakjes teruggekomen. Wij hebben gelukkig nergens last van en hebben genoten van het uitzicht.
Terug naar het hotel voor de lunch en relax aan het zwembad. Om 14±45uur gaan we per bus naar Chauchilla op 30km buiten Nazca. Een 10tal graven zijn geprepareerd voor toeristen. Alle mummies (met haar) zijn gevonden in hurkhouding (foetus houding), gewikkeld in enkele lagen doeken. Klaar om weer geboren te worden. Er staan potten en andere benodigdheden bij voor onderweg. De locale bevolking gaat nu nog met Allerheiligen naar de begraafplaatsen en viert er feest met de nodige alcohol om de wedergeboorte te vieren. Ondanks het door de Spanjaarden “erin geslagen” RK geloof hebben ze nog vele tradities overgehouden. Sommige mummies hebben haar van enkele meters lengte, hetgeen een teken van belangrijkheid binnen de gemeenschap was. Veel aardewerk is gestolen tussen de 2 wereldoorlogen, toen de graven waren ontdekt en de bevolking de waarde leerde kennen.
In Nazca bezoeken we nog een pottery, welke op de originele manier het aardewerk weer maakt. Nu met de Nazca figuren of Inca motieven beschildert. Natuurlijk is er ook verkoop. Vlakbij is nog een goudwinnerij. Onder slechte omstandigheden wordt hier nog het rest-goud gewonnen uit het industriële afvalerts. De locals kopen het afvalerts van de fabriek en m.b.v. kwik wordt dan het laatste goud uit de aarde gewonnen.

Woensdag 13 okt 2004 – dag 6

Vandaag weer vroeg op voor een lange zit naar Arequipa in het zuiden van Peru. Vanuit Nazca rijden we weer door de troosteloze en eindeloze vlakten naar de kust. Langs de kust is onze route eerst ook weinig boeiend, maar het landschap veranderd en er komen bergen. Ook komen er riviertjes naar zee, waarbij en waarlangs dan weer groen mogelijk is en dus bebouwing. De bergen worden steeds hoger en de kustweg afwisselender. In Camana, wordt geluncht en hierna nemen we afscheid van de Pacific om landinwaarts te rijden. De PanAmerican gaat ook naar Arequipa, om later weer naar de kust terug te gaan. Onderweg krijgen we ter verpozing van Eric een quizje over onze kennis van Peru. Ook enkele woorden Spaans en de uitspraak van het alfabet worden geleerd. Hierna wil hij voor het eten geen ‘pollo’ meer horen , maar we moeten ‘pojjo’ tegen kip zeggen. De prijsjes zijn CD’s met Inca en Boliviaanse muziek. Helaas behoren we niet tot de winnaars. In Arequipa hebben we een mooie oude villa als hotel. El Balcon. De villa heeft een prachtig besneden houten balkon in de voorgevel en een mooie tuin. Wel staat er net als in heel Peru een hoge muur met afrastering en schrikdraad om het pand. Een toegangspoort waar aangebeld moet worden. De veiligheid in Peru is niet zo groot en er wordt goed gewaarschuwd. Hier in Arequipa moeten we de straten buiten het oude centrum en zeker de overkant van de rivier mijden. Arequipa ligt op 2400m hoogte en de meeste huizen zijn gebouwd uit de witte steen afkomstig van de 2 vulkanen, die aan de horizon liggen. Een ervan, Misty, is een prachtige kegel, zoals de Fujiama in Japan.

Het Plaza des Armas is de mooiste van Peru. Aan een zijde ligt de kathedraal en de andere 3 zijden zijn mooie arcades. Beneden winkels en boven restaurants. In een ervan dineren we vanavond.