autovakantie Dresden (D)- Kety (Pl) - Wenen (A) - Mauthen - (A)Burgusio (I)

KETY
Auschwitz - Krakau

terug naar Polen-Stelvio

foto's van 22 aug '08  klik hier

Donderdag  21 aug 2008

Vanmorgen weer een prima uitgerust ontbijt. Om ca 9 uur gaan we eerst pinnen in Briesnitz en dan richting Görlitz aan de grens met Polen. Het is prachtig zonnig weer, ca 20 – 25 oC. We rijden de autobaan even voor de grens af en rijden door deze wat aftandse stad aan de Neisse, de vroegere Oder-Neisse grens, DDR met Polen. Statige oude panden maar behoorlijk afgeleefd en veel onbewoond. De straat is met kinderkopjes en stukken asfalt. Hier moet nog veel gebeuren. Als we over de brug rijden zijn we ineens de douane gepasseerd en zijn we in Polen. Nu moeten we weer richting grote weg naar Krakau zien te komen. Zgorzelec heet deze tegenhanger van Görlitz. Als we ruim een half uur verder in een file zitten bij Jenenia Gora beseffen we dat we een ommetje hebben gemaakt. Maar dan is het weer 20 km naar de A4 de autoweg. Op deze relatief nieuwe autoweg A4/E40 in Zuid Polen is weinig verkeer en voornamelijk ook nog vrachtwagens. Je mag er maar 110km rijden en er is geen vluchtstrook. Om de 5 km is er wel een restaurant of parking. Soms heel oud en vervallen dan weer een gloednieuw aangelegd exemplaar met mooie overdekte picknickplaatsen en veel met tanken.

Hier en daar gaan we aan en overal kunnen we alhoewel wat moeizaam nog met Euros betalen.
Het landschap is behoorlijk monotoon. Licht golvende akkers waar het graan van af is of nog met maïs begroeid. Maar het is zover je kunt kijken overal hetzelfde. Hier en daar een kerk met wat bebouwing. Her en der rookpluimen waar men de stoppels van het koren aan het afbranden is. Ca 50km na Breslau (Wroclaw) is er een bos met een ven aan de autoweg. Dit is echt een onderbreking. Hierna richting Katowice weer akkers en zelfs 1 keer koeien in de wei. Het wordt iets afwisselender.  Even voor Katowice is een strook bos waarvan alle toppen zijn  afgewaaid, zo weet Truus. Een tornado trok afgelopen zaterdag hier over Polen en verwoeste o.a. veel bomen, maar ook omgewaaide auto’s en een bus. Ook veel schade aan huizen had ze op de TV gezien.

Katowice is een grote stad met veel industrie en het wordt bij deze stad echt druk op de weg. Op onze beschrijving staat een plaatsnaam die we niet op een afslag kunnen vinden en we belanden aldus op de tolweg naar Krakau. De tol is enkel te betalen met Zloty’s of papieren Euros en van ons 50 Euro biljet hebben ze niet terug. Dus krijgen we voor 48 Euro Zloty’s gewisseld. Bij de 1e afslag op de tolweg staat warempel Oswiecim = Auschwitz. Dus blij als 2 kinderen rijden we richting ons doel en in Oswiecim staat ook Kety waar we ons hotel hebben geboekt. Langs het Kamp Auschwitz rijden we door naar Kety en ons hotel Piwnica Rycerska hebben we ook zo gevonden. Een mooi oud hotel met grote kamers en mooi ingericht. Een bewaakte parking aan de achterkant met een pizzeria terras. Het hotel zelf is mooi antiek ingericht met veel ijzeren ridder schilden en lanzen aan de muur.  Zelfs het internet doet het op de kamer.

Geheel bevooroordeeld zet ik mijn fiets achter de bank op de kamer, met hangslot erop. Na een bier en jus gaan we naar de kamer om o.a. dit stukje te schrijven. Weer een prachtige zonnige dag gehad met ca 20 – 25 oC. ’s Avonds een lekkere pizza gegeten op het terras achter het hotel. Hier zit de jeugd van Kety, en de meisjes met hele korte rokjes.

226100 - 226597  = 497 km gereden

Vrijdag 22 aug 2008

Goed geslapen in een prima bed in een grote kamer met zithoek in een leuk hotel met een goede badkamer. Het ontbijt is in een soort kelder met een rond gewelf. Erg donker maar wel leuk aangekleed met ridder spullen.

Vandaag gaan we naar Auschwitz. EEN van de doelen, van onze vakantie, Truus haar special.

Het ligt hier ca 20km vanaf en we zijn er gisteren al langs gereden. Een grote parkeerplaats en als we het gebouw ingaan, blijkt dat er geen entree wordt geheven. Alle terreinen zijn vrij te belopen en de gebouwen in te gaan. Natuurlijk beginnen we met de Arbeit Macht Frei ingang op Auschwitz I.  Hier staan een 30 tal stenen gebouwen uit donkerrode bakstenen en degelijk Duits gebouwd. Auschwitz II is Birkenau, daar werd de joden vergassing grootschalig uitgevoerd met 5 crematoria en de beroemde spoorweg onder het poortgebouw door. 1,5 miljoen doden. Onvoorstelbaar de aantallen en de schaal waarop dit gebeurde.

Op Auschwitz 1 zijn ca de helft van de gebouwen te bezichtigen en zijn ingericht door verschillende landen w.o. NL. Ook is hier te zien wat voor afschuwelijks de Duitsers hebben aangericht. Een hal vol mensenhaar, borstels, brillen, scheergerei, schoenpoets, koffers, alles werd keurig gesorteerd en evt. voor hergebruik verkocht. Zo ook de haren, deze kon de industrie kopen voor 50 Pfennig per kilo. Block 10 en 11 zijn aan elkaar gebouwd. Hier werden de executies en de martelingen uitgevoerd. Per Block woonden er ca 800 tot 1000 gevangenen. Overal in de gebouwen zijn foto’s van de omgekomen mensen aan de muur. Een gebouw is helemaal voor de Sinti en Roma zigeuners. Over het terrein loopt ook een groep Israëliërs met een vlag en allemaal eenzelfde T-shirt met een Jodenster en de rails erop. Als we ze weer bij komen in het gedachtenis Block wordt er flink gehuild.

Alles is symetrisch gebouwd, het keukenblock in laagbouw in het midden. De andere gebouwen zijn allemaal 2 etages.

Elk ½ uur gaat er een gratis bus naar Birkenau. Dit terrein is ontzettend groot en bestond uit 300 barakken waarvan 75 uit steen en de rest uit hout. Elke barak was goed voor ca 800 gevangenen. Alles was ingedeeld, Joden, Zigeuners, politieke gevangenen, zieken etc. De Gründlichkeit waarmee die Endlösung moest gebeuren was formidabel, maar vooral duivels en onmenselijk. Hier zijn de weinige gebouwen die er nog staan van steen, de meeste houten barakken zijn weg, enkel de schoorsteen van de kachels staan er nog. Overal metershoge draadomheining met de porseleinen poppen voor de stroom. Wachttorens op elke rij. Op Birkenau waren de gebouwen veel eenvoudiger als op Auschwitz I. Hier is dan ook veel vervallen of zoals de meeste houten gewoon weg. De 5 crematoria waren deels onder de grond en zijn nu vervallen. Onlangs heeft dit in de krant gestaan dat Birkenau geld nodig had voor restauratie.

Een erg indrukwekkend en grausame dag. NB: je hoort onder de bezoekers erg weinig Duits en nergens staat er uitleg in het Duits. Alleen in het Pools en Engels en soms Hebreeuws.

Het was een erg warme dag vandaag en we zijn dan ook blij als we na 6,5 uur rondkijken weer in de auto kunnen stappen naar het hotel.

’s Avonds weer een pizza gegeten op het goed lopend restaurantje in de achtertuin van het hotel. Het is er druk en ik vind dat er veel superslanke Poolse grietjes zijn, ook de bediening wordt door zulke meisjes gedaan. Ze kunnen een enkel woordje Engels, maar verder alleen Pools. Het is lastig communiceren.

Kmstand: 226680 = 83 km

Auschwitz - Birkenau

foto's van 23 aug '08  klik hier

de barokke stad Krakau

autovakantie Dresden (D)- Kety (Pl) - Wenen (A) - Mauthen - (A)Burgusio (I)

Zaterdag 23 aug 2008

Na weer een goed nacht in het rustige Kety in een prima hotel, rijden we na het ontbijt naar Krakau. De receptioniste van het hotel twijfelt wat aan het weer, maar bij ons staat het gepland, dus we moeten. Over een rustige weg nr. 52 rijden we naar Krakau. Ca 20km voor de stad hebben we file wegens wegwerkzaamheden. In de stad laten we ons leiden door de borden centrum en we komen op een grote parking bij het station en de Galeria Krakowski. Een ultra modern winkelcentrum, maar dan direct aan het oude centrum van Krakau met 700.000 inwoners. Na een koffie lopen we richting de oude stad. Overal staan bordjes die de markt en de Wawel aanduiden. Als we de oud-stad inlopen zijn er meteen een mooie stadspoort met toren. Even verder krijgen we de grote Maria kerk in het oog. Een prachtige kerk met een juweeltje van een toren. In de kerk is een dienst bezig geleid door een non en als we net binnen zijn worden de grote deuren van het altaar geopend. Alles wat er blinkt zal wel goud zijn, maar het is erg rijk maar ook mooi. Krakau was vroeger de hoofdstad van Polen en de koning woonde er in het paleis op de Wawel.  Als we doorlopen richting Wawel lopen we over de grote Markt. Een prachtig groot plein met stalletjes en paardenkoetsen voor rondritten. Ook zijn er living-statues te zien, waarschijnlijk net in dit weekend. Het is er druk en verder naar de Wawel, de hoogte aan de Wisla, zijn nog enkele kerken en andere mooie oude gebouwen. We wandelen de Wawel heuvel op naar het paleis met muren en kantelen en het uitzicht over de Wisla. Op de heuvel is een groot binnenterrein met het paleis en de kathedraal. Het is een prachtig allegaartje van gebruikte materialen. Zowel in hetzelfde gebouw als de verschillende gebouwen naast elkaar. Rode en donkerrode en witte steen wisselen elkaar af. Een gouden dak en een dak uit koper. In de kathedraal liggen in de crypte de koningen van Polen. Helaas zijn ze ons niet bekend, maar volgens mij is er ook wat Habsburgs.  Ook de kathedraal is overdadig met goud bekleed. De vorige paus was hier kardinaal van Krakau voordat hij tot paus werd gekozen. Het paleis heeft weer een binnenplaats en we moeten eerst door een röntgen om pistolen, zwaarden en messen op te sporen. Die zijn hier verboden, zo staat op een bordje bij de ingang. Dit paleis is erg Habsburgs qua versiering en bouw.

Terug naar de stad wordt er natuurlijk geshopt in de Lakenhal midden op de markt en geterrast. Het weer is subliem voor een stadsbezoek. Een beetje wind en een matig zonnetje en ca 22 oC. Ondanks de voorspellingen van regen, is het erg mooi weer.

Ook de weg naar huis gaat op rolletjes de stad door en uit naar huis, het hotel in Kety,  ca 75 km verderop. Vandaag hebben we heel veel bruidsparen gezien. In Krakau in de koetsen en in een van de door ons bezochte kerken werd net een huwelijk gesloten. NB in het Engels. Op weg naar huis nog een bruidje en in het hotel in Kety is vandaag bruiloft. Het lijkt wel Nationale trouwdag.
Opnieuw een prachtige dag naar een prachtige stad.

’s Avonds gegeten in het restaurant van het hotel. Het is een oude wijnkelder en net als het ontbijt is het restaurant in de gewelven, gebouwd met ronde dikke stenen. Op de kamer en ook op elke tafel in het restaurant staat een vaasje met 1 verse roos. Klein detail maar wel punten. Ook is de bediening goed en aan de receptie wordt prima Engels gesproken en bestaat uit jonge frisse meisjes, vers van de hotelvakschool, denk ik. Kortom als hotel een aanrader.