autovakantie Dresden (D)- Kety (Pl) - Wenen (A) - Mauthen - (A)Burgusio (I)

Wenen - Bärnbach en Mauthen

terug naar Polen-Stelvio

foto's van 25 aug '08  klik hier

Zondag 24 aug 2008

Weer een prima ontbijt na een wat onrustige nacht. Ik had wat oorpijn en sliep denk ik daardoor minder vast. Maar om 3:30uur werd ik wakker en was er nog volop muziek bij de bruiloft in de beneden zaal. Vandaag is iedereen wat later behalve wij, maar het ontbijt is pas om 9 uur. Dus wordt de auto maar vast beladen met de fiets etc. Ook de 2 NL stellen zitten te wachten tot ze mogen ontbijten.

Na het ontbijt wordt de hotel nota betaald en koers gezet naar Wenen. Een mooie maar niet zo’n goede weg voert ons naar de grens met Slowakije. Op het laatste deel wordt hard gewerkt, zelfs vandaag (zondag), aan een soort autobaan. Het is een mooie streek en goed ontwikkeld gezien de huizen. 2 stuwmeertjes met vakantie parken aan de oevers. Hier en daar een enkele koe, maar vee hebben we in Polen niet gezien. Geen koeien en ook geen schapen.
Op de grens, waar een kolossaal gebouw de vroegere controle liet gebeuren, is alles leeg en kunnen we zo doorrijden Slowakije in. Even verder is een houten winkel annex restaurant die ook autobaan vignetten verkoopt en Zlotys wisselt voor Slowaakse Kronen. We hebben nog 143 Zlotys over die we wisselen in 1224 Skr. In de eerste plaats in Slowakije, Zilina begint de grotere weg die overgaat in een echte autobaan naar Bratislava, 200km verder. Onderweg zijn verschillende kerken waar de ‘kels’ buiten de  mis volgen, of veel volk langs de weg naar huis of net onderweg naar de zondagse hoogmis.
We vinden Polen iets ontwikkelder dan Slowakije en Polen viel ons 200% mee. Maar we zijn wellicht in de rijkste streek van het land geweest.
Slowakije is glooiend en groen met veel akkerbouw en opvallend veel zonnebloemen die helaas uitgebloeid zijn. Aan de horizon zijn de bergen hoger (Tatra/Karpaten) en vormen de grens met Polen.
Als ik een sms van mijn provider krijg dat ik me in Slowakije bevind en kan bellen, ga ik dat meteen proberen en warempel ons Baukje neemt de telefoon op. Dus ik kan vanaf nu toch met het buitenland bellen via mijn nieuwe provider.
Na enkele stops aan de autobaan in gloednieuwe rustplaats restaurants belanden we in Bratislava en passeren de Donau. Hier kiezen we de weg langs de Donau om naar Wenen te rijden, geld te pinnen, te tanken en te eten. Voor de weg in Wenen heb ik veel plattegronden uitgeprint, maar toch zijn we de weg ’n keer kwijt en belanden in een heel druk Wenen, het centrum ??
Maar door terug te rijden hebben we het hotel toch nog vrij vlot gevonden. De kamer op de 5e etage is minder dan de helft in grootte van Kety, maar in de grote stad is ook minder Lebensraum, zullen we maar zeggen.
Opnieuw mooi weer, ’s morgens fris, maar ’s middags warm. Af en toe bewolking maar verder zonnig.

Kmstand: 227234 = 406km

Maandag 25 aug 2008

Na weer een goed nacht, althans op de wat luidruchtige jongeren op straat na, wordt er ontbeten in het hotel. Ook hier doet de naam van het hotel “Golden Tulip Art Hotel” zijn naam eer aan. Aan de muur hangen wel 15 schilderijen van ene Koosz met als onderwerp Don Quichotte. Ook de verdere inrichting is art. Een glazen trap naar een soort bordes en wat kunstzinnige borden, kannen en onderzetters bij het ontbijt.
Na het ontbijt gaan we naar de U-baan. We kopen een 24uurs kaart voor 5,70E en kunnen de hele dag vrij reizen door Wenen. Truus wil als 1e naar Schloss Schönbrunn. Dit is slechts 2 haltes met de U4.
De prachtige grootschalige tuin met de vele hoekjes en het grote symetrische bloemen veld voor het nog grotere gele slot. Aan de andere kant op ca 800m de Gloriette. Een geweldige grote zuilen galerij op een hoogte. Door het slot gaan we naar de voorkant om ook hier weer de grootte van het bouwsel te aanschouwen. Dan lopen we weer naar de U-baan maar ditmaal verkeerd en we gaan gewoon per tram weer terug naar Schönbrunn. Dan rijden we naar de Schwedenplatz in het centrum om over te stappen op de tram naar het Hundertwasserhaus en galerie. Een prachtig gebouw waar niets rechts is en veel kleuren zijn gebruikt. Hartstikke mooi en de galerie met winkeltjes en bar is ook kei-gaaf. De barkrukken staan op een ronde tegelvloer en ook de trap heeft ronde treden. De hartstikke mooie zuilen en tegelbogen maken het af. Echt de moeite waard, dus hier kopen we de ansichtkaarten en een boekje over Hundertwasser. Morgen gaan we onderweg naar Graz in Bärnbach op de bezoek om de 100Wasser kerk te bekijken.
Na een koffie en het schrijven van de kaarten voor het thuisfront gaan we per tram terug naar de Schwedenplatz om over te stappen naar de Prater U-bahn. Dit grootse park met een permanente kermis met het wereldberoemde reuzenrad ligt ook in de stad. Het is er niet druk als wij er zijn zo rond het middaguur, maar dat mag de pret niet drukken. Alle attracties werken gewoon ook al zit er bijna niemand in. Het is prachtig zonnig weer en lekker warm.
Weer gaan we per U-bahn nu naar de Stephansdom. Van deze super grote gotische kerk op de gelijknamige Platz staat de 136m hoge toren momenteel in de steigers. Maar het mooie dak, waarin wat zwarte adelaars en groen, wit en gele ruiten zijn gelegd, is niet in renovatie.
We gaan nog even binnen om de enorme hoge gewelven te bekijken, maar de kerk is wat donker. Buiten gaan we verder de stad in o.a. de Graben. Een winkelstraat met prachtige hoge pompeuze gevels. De rijkdom straalt er overal vanaf, zoook van de Pestsaule. Een enorme gouden religieuze voorstelling. Verder naar de Hofburg, weer zo’n groot mooi gebouw met 3 prachtige torens. Terug naar de Graben gaan we natuurlijk een Wiener schnitzel eten op een van de vele volle terrassen.
Dan stappen we weer op de U-bahn en gaan naar de Karlsplatz. Weer een plein met een geweldig groot paleis.
Om 16:30uur zijn we terug in ons Bezirk nr. 5, het Margareten viertel waar ons hotel staat.  Het doet wat wrang aan als je net in Auschwitz bent geweest, waar de Juden-viertels allemaal werden genoemd.
’s Avonds op het pleintje in de buurt een pizza en schnitzel gegeten.

dinsdag 26 augustus 2008

Vanmorgen verplaatsing naar Karinthië. De exit van Wenen vinden we zonder problemen en rijden over de autobaan naar Graz. Net na Graz nemen we de afslag naar Barnbach. Hier staat een kerk van Hundertwasser. Deze kerk is echt kei mooi. In 1947 gebouwd en in 1987 herbouwd tot kunstobject van Hundertwasser. Hiervoor hebben ze de nok van het dak geknikt en rond gemaakt. Op de muren zijn veel keramieke afbeeldingen en tegels gemetseld en er zijn 2 kleine gouden uien torens en een grote geplaatst. Rondom zijn veel Hundertwasser bogen en poorten met prachtige zuilen gemaakt en de beklinkering is ook nergens recht. Ook binnen in de kerk is het altaar en de kruisweg ook des Hundertwasser en st Barbara heeft ook een beurt van hem gekregen. Dit was het ommetje van 60km zeker meer dan waard. Echt kei gaaf om zoiets te bedenken. Als we bij Klagenfurt komen moeten we een ½ uur stilstaan wegens een ongeval. Hierna is het wat langzaamrijdend maar de weg naar Kötschach-Mauthen vinden we ook goed. Als we om 17uur in het hotel zijn besluit ik om toch even de Plöckenpass te fietsen. Helaas zijn er enkele tunnels en om ½ 7 is het te donker vind ik en ik keer 100m voor de top terug.
’s Avonds natuurlijk weer Schnitzel met frites en om 21uur zijn we in een uitgestorven Mauthen weer in het hotel. Het hotel is een oude Gasthof met de originele naam Edelweiss. Alle vloeren kraken en de bedden waren 60jaar terug heel modern. Het sanitair is wel nieuw maar de tegels zijn ook al wat ouder.

Kmstand:  227679 =  445km gereden.

Wenen, o.a. Hundertwasserhaus

foto's van 26 aug '08  klik hier

Bärnbach  kerk Hundertwasser

foto's van 27 aug '08  klik hier

Grossglockner v.a. Heiligenblutt

autovakantie Dresden (D)- Kety (Pl) - Wenen (A) - Mauthen - (A)Burgusio (I)

woensdag 27 augustus 2008

Vandaag zal ik dan aan de slag moeten. De Grossglockner zuidkant staat op het programma. Na het ontbijt rijden we met een heerlijk zonnetje naar Heiligenblutt, ca 60km. Eerst weer koffie en hierna gaan we naar de Mautstelle en betalen 28 Euro voor een Tageskarte. Even doorrijden waar Truus op mij wil wachten, zodat ik de hele rit kan rijden. Dus ik daal van 1724m terug naar Heiligenblutt op 1302m. Veel respect voor een man met een invaliden wagen die met handbediening ook de pas gaat rijden. Terug op 1724m rijd Truus wat vooruit om op wat parkeerplaatsen op mij te wachten. Zo gaat het eigenlijk zonder problemen door naar de pashoogte op 2405m, de Hochtor. Na wat foto’s ga ik door het tunneltje en na de 2e tunnel wil Truus liever wachten, als ik de Edelweiss-spitze op 2571m ga fietsen. Maar…. eerst is er 150m afdalen om dan weer te klimmen naar de Fuscher Tor op 2428m. En dan een zijweg naar de top van deze Alpenstrasse de Edelweiss-spitze. Een erg smal klinkerweggetje met zeer scherpe bochten, wat Truus nog kent van een vorige keer en daarom niet wil rijden, maar ik wil/moet.

Dus wat moet, wordt gedaan en ook hier raak ik heelhuids op de top. Terug dus nu alleen dalen naar Truus en de auto. Hierna gaan we wat eten en drinken bij de Fusherlacke op 2262m waar Truus gewacht heeft.

Na de goulash soep wordt de terugreis begonnen. Ik voorop en Truus weer volgen. Met het windjack aan heb ik altijd problemen, of het tussen de oren zit???? Ik ga kapot op de 150m klimmen naar de Hochtor. Toch lukt het en de afdaling tot de splitsing naar de Gletschjer van de Franz-Joseph Höhe op 1900 gaat in een wip. Omdat ik het klimmen zat ben (weer naar 2400m), gaat de fiets in de kofferbak en ik in andere kleding. Per auto naar de parkeergarage, de Alpenmarmotten en de gore zwarte Pasterze gletschjer. Een grote souvenirshop en restaurants.  Na de inkoop en de koffie met gaan we om ca 16u15 richting Kötschach-Mauthen. Na wat fotostops zijn we om 18uur “thuis” en ga ik voor een grote pot bier.