Dinsdag 20 okt 2009
Vandaag dus 4 uur wakeup-call. Het moet niet gekker worden. Als we dit voor een baas moesten, zouden we staken. Maar je hebt ervoor betaald dus we gaan.
Na een kop thee of koffie stappen we in de bus. Op dit uur mag de bus tot aan de Ganges rijden. Vanaf 08:30uur is de binnenstad afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Bij de Ganges zijn veel mensen aan het baden en na wat foto’s stappen we weer op de boot. De zon komt op en na 15 min is het volop licht. Overal zien we mensen een ritueel bad nemen. Ze nemen de energie van de zon bij het religieuze. Eigenlijk wat gênant van ons toeristen om de devotie te fotograferen. Je ziet dat wij storen. Maar de organisatie van het hele circus met de massa boten laat ook foto’s toe. Op de zuidelijke crematieplaats is eenzelfde tafereel als gisteren. Alleen nu zijn er geen crematies bezig. Wel wordt er een lijk aangedragen, wat vanavond verast zal worden. Dan varen we stroomafwaarts en de bootjes met souvenirs komen langszij. De Ganges stroomt best snel dus zijn we zo 7 km noordelijker. Bij de noordelijke crematieplaats gaan we aan wal, maar we mogen geen foto’s maken van de brandstapels. We lopen door de vieze, gore, stinkende, nauwe steegjes. Overal slapen nog mensen op dit uur: 7 uur. En dan die vieze koeien en honden. Ze schijten overal en vreten aan alle afval wat er volop ook overal ligt. Hier hangt een geur van een vuilnisbelt. Ja, het is een vuilnisbelt. Toch zijn vrouwen hun stoepje aan het vegen. Veel mensen lopen op blote voeten, onderweg staan verschillende lepra zieken. Stompjes van vingers of handen. Heel, heel vies verband zit erom. Ze dragen een emmertje voor geld in te doen. Zoveel mensen op een grote vuilnisbelt, het is niet te omschrijven. De huizen zijn natuurlijk navenant. De mooiste en netste zijn de tempeltjes die er overal tussen staan. Terug bij de bus is het al een hoop drukker geworden, de stad gaat weer draaien. Ontbijt in het hotel om 08:30uur.
Na het ontbijt ff bijrusten. Om 10:30 uur gaan Joep en ik naar stad per Tuk-Tuk. Weer een enerverend ritje. Het is echt een mierenhoop, hoe alles door elkaar krioelt en vooral langs elkaar. Steeds maar toeteren, maar vooral gewoon doordrukken. Op een kruising is het wonderbaarlijk hoe alles zich gewoon de richting die men wil opdraait. Bij een cinema is een parkeerplaats en we zullen er over een uur weer zijn. Gelukkig heb ik de GPS mee en heb het punt bij de cinema gemarkeerd. Al snel lopen we de islamitische wijk in en kunnen later pas door 100cm brede steegjes weer de goede richting op komen. Bij de Ganges is het lang niet zo druk als gisteren en veel meer mensen staan zich te wassen. Ook hun kleding krijgt een wasbeurt. Alle wit krijgt hier zijn grauwsluier in het goorgele water. We lopen langs de Ghats en belanden uiteindelijk bij de crematieplaats noord. De hele oever is geplaveid met stenen trappen, maar net ervoor houden ze op. Er ligt een dikke laag modder en met de nodige koeien en dus stront is het vettigheid alom, + stank. We krijgen begeleiding en deze wijst ons een redelijk droog paadje richting crematieplaats. We staan er bovenop. Er wordt net een vrouw gecremeerd. De man houdt nog even het hoofd vast, de zonen maken er een foto van. Dat mag weer wel. Dan wordt een doek over het hoofd gelegd en de fik erin gestoken. We zien ook net dat er een wervel van een vorige crematie de Ganges in wordt geworpen en water uit de Ganges gehaald om op het vuur te gooien. Onze begeleider zegt dat hij hier werkt en de gebouwen net boven de vuurplek zijn hospices. Hier wachten de mensen op hun dood. Hij vraagt natuurlijk een bijdrage in hun onderhoud.
Als we teruglopen dankzij de GPS dezelfde route als vanmorgen komen we 4 lijken tegen. De dragers roepen gebeden zodat je plaats maakt. Terug bij de cinema staat onze driver  te wachten. Het is ongeveer ¾ uur later. Weer terug naar het Clarks hotel met een ritje door de stad. Hij wil naar een market, zijdewerkplaats en tapijtknoperij met ons maar we willen terug naar het hotel. Onderweg hebben we even een file gehad. Het verkeer stokte, maar normaal gaat het allemaal gewoon door, hoewel langzaam maar echt stoppen is er niet bij. Alsof je een mierennest bekijkt.
Lunchen in het hotel en nu dus even tikken en internetten.
Morgen weer om 4uur op en vertrek om 5uur naar Nepal. Ook mooi, zeggen ze dan.