Fox reis nov2010   Argentinie - Chili - Brazilie

Amsterdam -Buenos Aires - Ushaia

Wo 17 + Do 18 nov 2010

Na een lange, lange zit landen we op het vliegveld van Buenos Aires. 12000km gevlogen. Alleen het laatste stuk boven Uruguay is er zicht van moeder Aarde. We zijn over de Rio de la Plata gevlogen en over de grote stad. Er wonen in de agglomeratie ca 15 miljoen mensen. BA ziet er erg vriendelijk en zonnig uit en de mensen staan er erg westers op. Het hotel Castelar is een groot 11 etages hoog hotel in de Avn de Mayo. Een drukke een-richting weg met 3 rijstroken. Op de trottoirs zijn overal terrasjes en het is er erg druk en voor de deur van het hotel ligt metrostation Lima. Onze gids, Roberto (Rob de Lange) komt wat hectisch over en als we aankomen moeten we wel 1 uur wachten tot we onze kamernummers krijgen. Dus Joep en ik gaan fotoís maken en komen terecht bij de jonkies van onze groep. 2 jongens die elkaar hebben ontmoet op een reis en nu voor de 3e keer samen op vakantie gaan. Een uit Alkmaar en een uit Denekamp. Als we met een Ĺ liter Quilmes (lokaal bier) op onze lege maag weer terug gaan om de kamer in te richten hebben we um al iets hangen.  De overige groepsleden, de meesten zijn stellen van grijs tot wit, (dus waar is mijn spiegel) zijn in het hotel gebleven en horen nu aan dat het echt Zuid-Amerikaans is, wat er met de bus en onze stadsrondrit mis dreigt te gaan. De verplichte lokale gids kan om 16 uur niet en nu moet er worden geÔmproviseerd. Bij Fox wordt dit ook vermeld maar met kleine letters. Dus nu toch een rondrit langs het Boca Junior voetbalstadion, het graf van Evita en de uitvinder van de tango, maar dan pas om 16uur. De Tango avondshow met eten en drank staat gepland om 20uur vertrek, dus vrije tijd voor o.a. dit journaal is er weinig.
Naar beneden. Het probleem met de bus wordt niet opgelost en dus geen stadsrondrit en we hebben de uren vrij te besteden. Joep en ik wandelen naar de haven bij het Hilton hotel. Mooie statige knoeperts van gebouwen uit de 19e eeuw, toen Buenos Aires hoogtij dagen had. Bij het roze presidentiŽle paleis aan de Plaza de Mayo is het hek waar de dwaze moeders de bloemen aan vastmaakten blijven staan. Maar vandaag geen moeders, intussen oude omaís.  BA is een levendige stad, een vrolijke stad met flair.  Aan de haven nemen we een cola en gaan weer met dikke gevoelige pootjes terug naar het hotel. Een douche en dan op naar de Tangoshow.
Vanavond dan de Tangoshow met de hele groep. Het moet de beste zijn van BA. Het diner vooraf  gaat als een tierelier. Ze komen de kaart brengen en vrij snel de bestelling opnemen en enkele minuten later wordt er al geserveerd, zonder te hoeven vragen wie wat besteld heeft, wordt het gerecht foutloos geserveerd. Lekker eten en een heerlijke biefstuk, zoals ik die in ArgentiniŽ ook verwacht had. Lekkere wijn en dan nog een mooie show in het theater van Carlos Gardel. Mooie slanke meisjes die de tango zinnelijk vertonen. Ook een ouder stel met een wat meer volslank figuur, krijgen veel applaus van het 500 koppig publiek. Mooie avond maar vermoeiend na zoín nacht niet geslapen te hebben.

Vrijdag 19 nov 2010

Vandaag hebben we ons opgegeven om met de groep naar een ranch buiten BA te gaan. Hier kunnen we dan het landleven van het Argentijnse platteland gaan bekijken. Na heel veel stops bij andere hotels zijn we na een uur nauwelijks 1 km van het hotel af. De stad BA staat vol met jacaranda bomen, die nu allemaal in een paars blad zitten. Ďn Mooie mimosa soort.
We nemen de R8 richting Rosario en passeren aan de rand van BA het stadion van Riverplate. Hier is afgelopen dinsdag de stadsderby tegen Buca Juniors gespeeld.
Buiten de stad bedoelen ze 100km rijden door een erg vlak landschap. In de bus krijgen we uitleg over het drinken van de Mate. Een soort thee in een potje met een lepeltje erin met een gaatje/rietje. Het potje wordt in de bus rondgedeeld om er een lurk aan te geven. Ik vind het erg veel smaken naar Kamille thee, wat we vroeger te gorgelen kregen met keelpijn.
Op de ranch krijgen we bij binnenkomst een gehakt koekje en een wijntje. Hierna mogen we wat rondkijken en een ritje te paard maken en degene die dat niet durft mag op een wagen voor een rondrit plaatsnemen. Te paard worden er driftig fotoís gemaakt door de organisatie  en deze kunnen we dan later kopen zo blijkt. Er staan overal oude landbouwmachines en er lopen kippen, pauwen en eenden rond. Ook zijn er varkens in een lekker modderweitje en er vliegen verschillende roofvogels rond. In een kooi is nog een toekan te bewonderen.
Dan wordt er weer een hele tijd geteut en mogen we in een grote hal/schuur met airco plaatsnemen om de lunch cq BBQ te nuttigen. De drank is inclusief waarvan we met 3 man met 4 liter bier goed gebruik van maken. Onder het eten wordt er muziek gemaakt en de tango weer geshowd. Daarna worden verzoekliedjes gezongen. De aanwezigen komen uit vele landen, o.a. Venezuela, AustraliŽ, Frankrijk, IndonesiŽ, China, BraziliŽ, Costa Rica en wij met 23 uit Holanda. Het wordt best gezellig. Om ca 16 uur wordt er nog een demonstratie ringsteken gegeven. De ring gaat naar een van de vrouwen in het publiek, vergezeld met een verplicht kusje en de man moet dan het paard kussen. Er is een grote groep kinderen bij die het erg levendig houden. Het is prachtig weer, bewolkt met een heerlijk briesje en ca 25 oC.
Hierna moeten we weer wachten op de bus, (ca 1 uur) en worden weer teruggebracht naar Buenos Aires. Om 19 uur zijn we weer terug op honk. Gebeld en geskyped met Annie en na een douche gaan we nog even de stad in om wat te eten en natuurlijk wat te drinken. Roberto onze reisleider heeft ons de tickets voor morgen nog overhandigd en we worden gewekt om 7 uur voor de vlucht naar Terra del Fuego of Fin del Mundo, bij ons bekend als Vuurland. Het einde van de wereld en het begin van alles wordt er gezegd.  Als we naar beneden gaan, komen we bij enkele groepsleden die behoorlijk zijn aangeslagen. Ze zaten met 5 waaronder Roberto onze gids aan een tafel en toen werd van Els de handtas met geld, paspoort, vliegtickets en bankpasjes van onder de tafel weggehaald. Paniek maar de dief was al gevlogen. Enkele hadden hem gezien maar helaas te laat.  Dan moet er gebeld worden, naar huis, de bank, consulaat en naar de politie. Heel erg. Wij gaan op straat nog wat eten en drinken en komen tegen 22uur weer in het hotel. Daar zit nog een groepje, Ton, de man van Els, is naar de politie en ik hoor dat ze naar huis willen. Dus de vakantie afbreken.

voor grote foto's:  scroll even door naar beneden