Fietsvakantie  Mallorca  11 t/m 18 april 2004

neerslag Mallorca apr-2004

Mallorca

Zondag 11 april 2004-04-22

Door Jac van Ass worden we naar Luik gebracht. De vlucht met ThomasCook  verloopt voorspoedig en onze transfer naar het hotel missen we dit jaar niet. Het vervoer van de 3 fietskoffers verloopt ook zonder problemen. Ik deel met Hans de kamer, de andere hebben een 3-persoons kamer.

Hans, Henk en Wim maken hun fiets weer rijklaar uit de koffer en nadat de huurfietsen door Frans en mij zijn opgehaald gaan we dineren. Een zeer rijkelijk uitgerust buffet, te kust en te keur.

tussenstop

strand bij avond

strand overdag

Maandag 12 april 2004

Fietsen 139km,  San Salvador

Na een ruim ontbijt gaan we met de tour-piano groep op stap. Onder leiding van Vic en Werner gaan we de San Salvador route fietsen. Met een straf tempo gaat Vic voorop. Ik heb genoeg, (teveel) gegeten en op de 1e glooiingen en nog een flink vals plat rijd ik zeer ongemakkelijk. Bij de stop na 15km kunnen we op adem komen. Er wordt gewacht op de later gestarte race-tourgroep, zodat er nog mensen kunnen switchen van groep. Ik kwak mijn dwarszittende laatst gegeten fruit van het ontbijt als een Olvarit hapje voor een kind van 3 maanden op het wegdek. Hierna gaat me het fietsen veel beter af, ondanks dat we dik in de dertig rijden.
We rijden langs de kliffenkust naar het zuidoosten en op enkele plaatsen komt de zee zeer dicht aan de weg. Mooie kijkjes op de rotswanden.
Na een korte pauze rijden we bij Felanitx de San Salvador. Een mooie klim naar het klooster op 500meter hoogte. Het is er erg druk en op de parkeerplaatsen wordt veel ge-BBQ-ed.
Weer terug beneden wordt op elkaar gewacht en staat de foerage wagen van Fred. Je kunt hier een blikje fris kopen en evt. de mecanicien je fiets nog wat laten bijstellen.
De route gaat verder naar Porreres. Evenals vorig jaar wordt hier koffie gedronken en hierna begint de 7-heuvelen route naar Llucmajor. Op de 1e heuvel verlies ik even de aansluiting met de groep maar verderop heb ik geen problemen meer. Hans, Frans en Wim doen vandaag veel kopwerk.
Terug in Arenal wordt bij Paco&Juan het verloren vocht met gerstenat aangevuld.
Na het eten gaan we even naar de voorstelling bij Rompelberg. (Fred’s Schau). Sinds vorig jaar is het Duits van Fred niet beter geworden. Na 12 jaar blijft hij stug Jean-Marie Pfaff imiteren.
Het wordt even griezelig als hij een clublied laat zingen. Sjakka achtige toestanden, die je kunt horen als je www.rompelberg.com intoetst. (stel het geluid hard) Nadat Frans hier erg enthousiast van werd, hebben we besloten maar snel af te zakken naar de boulevard. Hier lege en veel gesloten horeca, het is veel minder druk dan vorig jaar. Slechts een lokaal, der Bierkönig, zit goed vol. Een grote biertent, waar je alle comsumpties dubbel krijgt. Het is de hele avond happyhour.
De laatste nemen we bij Paco&Juan en ook deze wordt in dubbele uitvoering geleverd.

Lomme Driessens (92)

Der Bierkonig

Puig Major (1040m)

col de Soller(455m)

Dinsdag 13 april 2004

Fietsen 142km en 2042m hoogte, Puig Major-Soller

Omdat Lomme Driessens als gast van Fred in het hotel verblijft worden de groepsfoto’s vandaag gemaakt. Deze wielerlegende is ploegleider van o.a. Coppi en Eddie Merckx geweest en is 92 jaar. Hij ziet er nog fief uit en hij poseert gewillig bij elke groep. Klik hier voor meer info over Lomme.
We rijden vandaag de Puig Major en Soller route, maar we starten met de tourgroep piano tot La Cabaneta. Er wordt erg hard door de groep gereden onder aanvoering van Vic. Ik ben dan ook blij als we met ons 5-en onze eigen route kunnen gaan rijden. Via St.Maria, Consell, Binisalem, Lloseta naar Selva aan de voet van de Puig Major. Nu wordt het klimmen en we wachten op elkaar bij het tankstation op ca. 600m hoogte. Na eten en drinken rijden we verder en klimmen en dalen door een desolaat rots landschap naar de afslag van de Calobra-pas op 800m. Dan volgen weer 10 km met forse klimmen en enkele afdalingen naar de pas van de Puig Major. We passeren een tunnel en rijden met een prachtig uitzicht langs 2 stuwmeren. Dichtbij de pas ligt een kazerne  en op de pas is weer een tunnel. Deze fungeert als een schoorsteen. Het waait er erg hard als we afdalen door de tunnel. Dan volgt een 15km lange afdaling vanaf de pashoogte op ruim 1000m naar 20m hoogte bij Soller aan de kust. Hier wachten de 3 snelle jongens op de langzamere garde (Henk en ik) en op een winderig en fris terras wordt weer koffie gedronken. Hierna komt de gemakkelijk lopende Soller-pas. Na een aanloop van 6km vals plat volgt een 5km lange klim naar de pashoogte op 496m. Deze klim is mooi met heel veel bochten en weinig verkeer, omdat er een tunnel onder de pas loopt. Ik vind haarspeldbochten gemakkelijker te fietsen dan een lange brede steile weg. Het uitzicht  verandert steeds en de bochten onderbreken het zware werk.
Op de pas heb je een mooi uitzicht over Palma en dan volgt de afdaling naar de ingang van de tunnel voor het snelverkeer.
Opnieuw verder dalen naar het mooie plaatsje Bunyola en naar St.Maria. In Portol raken we evenals vorig jaar de weg kwijt. Ik denk trouwens dat het niet aan ons ligt maar dat de bewegwijzering deels ontbreekt. We fietsen een keer op en neer door deze plaats en na enig zoeken herkennen we de weg die we vanmorgen met de groep hebben gefietst.  Terug langs het vliegveld naar Arenal en het terras bij Paco&Juan. Je moet tenslotte wat doen om met bier de natuurlijke vochtbalans te mogen herstellen. Opnieuw een mooie dag fietsen met flink klimwerk.
Ook weer ’s avonds naar de Bierkönig. Het drinkt er goed, er is veel volk. Al weer happy hour (2x ½ liter bier voor de prijs van €2). De muziek is “Duitse schlagers in een modern jasje” en is goed om aan te horen.

terrasje Petra

weg van Petra naar noordkust

(op) weg naar Ermita Betlem

Woensdag 14 april 2004

Fietsen 165km en 1600m hoogte, Arta (NO)

Johan uit Boekel heeft te kennen gegeven met ons mee te willen rijden op de tocht naar het noordoosten de Ermita de Betlem bij Arta. We rijden dan ook met zessen op de rustdag van Fred’s organisatie. In het hotel  is een aantal Belgen die er met hun hele familie (vrouw en een schare kleine kinderen) logeren. De mannen hebben vandaag ook rustdag, maar moeten op de kleintjes passen. Achteraf zegt een Belg dat het ook nog een dure dag was geweest door de vrouwen alleen naar Palma te laten gaan shoppen.
Onze route gaat via Llucmajor, Randa, Montuiri St Juan en Petra. Hier wordt op een mooi zonnig plein een koffie gedronken.Dan volgt een mooie weg naar de noordkust. Er staat nogal wat tegenwind, maar we rijden met 2 groepjes van 3 aan elkaar gewaagde renners en kunnen het kopwerk van elkaar overnemen.
Aan de kustweg langs de noordkust, biedt Hans aan om een monster strandzand voor me te gaan halen. Een ca 6km lange weg ook nog eens 100m lager, naar zee bij Colonia de Sant Pere.
Hans bedankt voor nr. 835 van mijn verzameling strandzand!
We rijden middendoor de nauwe steegjes van Arta en volgen de goed aangegeven route naar de Ermita. Een kleine afdaling langs een rivierbedding en dan een zeer kronkelige weg naar de pas  op 300m hoogte. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over de noordkust en de baai van Alcudia en op de achtergrond ligt Cap Formentor. De Ermita laten we voor wat ze is en keren terug naar Arta om te eten. Als we goed en wel op een terras zitten betrekt de lucht en we besluiten binnen te eten. Dan vallen er zelfs enkele druppels uit de wel erg donkere hemel.
Na het eten nemen we de weg terug. Het blijkt een weggetje te zijn wat geen meter vlak ligt en het wegdek is slecht. Hans rijdt dan ook lek in een groot gat. We zijn blij als we in Manacor een glad wegdek vinden, maar hier is weer het nadeel dat het de grote verkeersweg is naar Palma. Dus erg druk en we rijden mooi achter elkaar op de rechterstreep. Het schiet wel op. Even voor Montuiri buigen we af naar Porreres en nemen daar weer de 7-heuvelenweg naar Llucmajor. Dan scheuren we met snelheden van >60 km naar Arenal. Wind mee en bergaf.
We zijn om 18uur bij het hotel en gaan douchen en eten, Na het eten weer vochtbalansen bij Paco&Juan.

westkust Mallorca

kathedraal Palma

Donderdag 15 april 2004

Fietsen 79km, Andratx

De groep van Fred fietst vandaag de route over Andratx. De mooiste tocht van Fred’s wielercircus,  maar ook een vrij zware van ca. 125km langs de westkust van Mallorca. We hebben deze tocht vorig jaar gedaan en genoten van de prachtige uitzichten over de zee. Hans, Wim en Frans vertrekken met de groep. Henk en ik zijn toe aan rust en willen via Palma naar Andratx en weer terug. Toch nog een beetje vanaf hoogte genieten van de kust. Ook Johan wil bijkomen en besluit met ons mee te gaan. We rijden in rustig tempo, over het fietspad langs de kust naar Palma. Snel kan ook niet want het pad loopt kris-kras langs de drukke straten van Palma. Ook langs de haven met de patserige jachten van de happy-few. Aan de westkant van Palma is de weg richting Andratx maar moeilijk te vinden. Via Cala Major en Palma Nova bereiken we bij Peguera de afslag naar Capdella. Even voor deze plaats komt een aardig klimmetje naar 120m. Dan hebben we 40km gereden en besluiten om Andratx te laten liggen waar het ligt en in Capdella te pauzeren. Hierna gaan we weer richting Palma via Calvia en de Coll de Sa Creu. In het dal staat een harde wind pal tegen en het is dus toch echt “kneje”. De klim naar 360m is een mooi en goed lopend obstakel naar Palma. Het uitzicht is heiig over de stad. De zon schijnt maar dikke koppen staan boven de westkust. De verwachte  omslag van het weer zal nu toch een keer gaan komen.
Over de col afdaling naar de stad en we zijn om 15uur weer via de haven van Palma terug in Arenal.
Natuurlijk weer vochtbalansen bij Paco&Juan en wachten op de andere 3. Deze komen om ca 16uur terug.
’s Avonds na het eten weer flaneren naar de boulevard en we drinken nu eens eerst een bakje koffie ipv van gerstenat. Daarna gaan we ons licht eens opsteken bij Amsterdamse Frankie. Een tent op een straathoek, als we van het hotel naar de zee gaan. Ze hebben hier Nederlandse TV en pelpinda’s en een telefoonpaal voor de deur. Met Truus wordt het laatste nieuws uitgewisseld.
Als we ’s avonds naar het hotel gaan, ligt er een briefje bij de sleutel, dat ons vliegtuig niet zondag om 8uur vertrekt maar om 22uur. Even slikken, maar dan begint de discussie, dat we dit niet moeten pikken. We moeten tenslotte allemaal maandag werken, het ophalen in Luik wordt moeilijk etc. Morgen verder informeren.

Cala Pi

kerk in de buurt
van Llucmajor

kliffen bij Cap Blanc

Vrijdag 16 april 2004

Fietsen 54km, Cala Pi

Frans neemt een rustdag vandaag. Wim wil rustig en Henk en ik ook nog kort. Hans fietst als enige van TCY met de groep naar Siena.
Henk probeert eerst nog tegen beter weten in, een andere vlucht te regelen bij Neckermann. We kunnen kiezen of zaterdag naar Oostende of zondag eerder op de dag naar Oostenrijk. De juffrouw biedt de laatste bestemming als een serieuze optie. Helaas moeten we zelf maar iets regelen met het ophalen zo laat. Ik regel even een vrije dag op maandag met VieCuri.
Wim, Henk en ik vertrekken over de kustweg naar het ZO. Langs de kliffenkust zien we een vuurtorentje liggen en besluiten daar heen te gaan. Helaas blijkt dit een afgesloten militair kamp te zijn en gaan we verder naar Cala Pi. Dit plaatsje ligt aan een kleine inham van de zee. De zee is vandaag behoorlijk onrustig en de golven slaan met veel geweld tegen de rotsen. Het strand (een kade) van Cala Pi ligt ver beneden. We eten een hapje en besluiten weer richting Arenal te gaan.
Mallorca wil zich profileren als fietseiland en in dit gebied zijn veel onverharde landweggetjes geasfalteerd met subsidie van de EC. Bij elke kruising staat een plattegrond met een situatieschets. Een soort knooppunten systeem.
Op Mallorca zijn veel wegen tussen muurtjes, lage maar ook hogere, die goed beschutting geven tegen de wind.  Via deze weggetjes waarop het erg rustig is, fietsen we terug. Op de laatste km’s vallen wat
druppels. Als we enige tijd terug in Arenal zijn, begint het echt te regenen. Het groepje dat vandaag naar Cap Formentor reed, heeft 50km plensregen gehad. Deze regen is op TV in Nederland geweest.
Frans heeft buiten na een wandeling door Arenal lang gerust. Hans heeft met de groep o.a. op de wielerbaan van Sineu gefietst.
’s Avonds na het diner gaan we naar Fred’s afscheidsshow. Hij laat gasten aan het woord die hem de nodige veren in de kont steken. De kilometer queen en king krijgen een originele Rompelberg beker. Hans loopt de huldiging slechts met 9 km mis. (710 en 719km) Ook de mooie groepsfoto’s die dinsdag zijn gemaakt worden uitgereikt en we mogen een aandenken kiezen: een fles Rompelberg wijn, sokken of een button.
Omdat de wijn vorig jaar met Kerstmis niet goed beviel kies ik nu voor sokken.
Vochtbalansen bij Paco&Juan.

Calobra pas

Randa - Puig Cura

Zaterdag 17 april 2004

Fietsen 110km  Cura

Frans en Wim willen vandaag nogmaals de Puig Major fietsen, maar dan andersom. Hans is wat verkouden en besluit niet mee te gaan. Hij gaat met Henk en mij naar Cura. Een 540m hoge puist in het landschap met natuurlijk een gebouw voor geestelijke bezinning op de top. Van nieuwere datum is het weerstation en een radar bol. Vanaf de hoge post is een prachtig uitzicht over het hele eiland. De stad Palma en het vliegveld met de aankomende en vertrekkende vliegtuigen. De bergen in het westen met de dikke wolken erboven, de stad Inca en de noordkust tot zelfs Cap Formentor, de bergen in het noordoosten en de kusten van het oosten en zuiden van het eiland.
We rijden verder naar Montuiri en drinken koffie in een heel bijzonder rustiek cafe. Het is er erg donker, 2 grote (brandende) open haarden en grote voetbal foto’s van weleer aan de muur, o.a. FC Barca met een zeer jonge Cruyff. Verder naar Campos en via de fietsroutes richting Cala Pi. Onderweg een fotosessie tussen de bloemen. Resultaat mooie foto’s maar veel bagger plakt aan onze schoenen. Een heel schoonmaak karwei om weer in de pedalen te kunnen klikken. Terug in Arenal worden we weer op het terras gelokt door Paco&Juan met “pientje, pientje, pientje”.
Frans en Wim hebben een zware tocht gereden en hebben helaas voor mij geen zand van Calobra meegebracht. Ze vonden het toch te ver naar beneden.
’s Avonds naar zee, langs de boulevard en het gebruikelijke vochtbalansen.

Arena Palma
Daviscup Spanje-NL

Zondag 18 april 2004

Fietsen 35km, Palma de Mallorca

Vertrekdag. We gaan pas ’s avonds laat en we wilden een kamer bijhuren om vandaag nog een stuk te fietsen. Maar het hotel is volledig bezet volgens de receptie en ze hebben geen schoonmaakploeg op zondagmiddag. We dienen om 12uur van de kamer af te zijn.
Samen met Hans besluit ik om nog even een foto-shooting te maken in Palma. De anderen slapen wat langer uit. Op de heenweg naar de stad staat een felle frisse wind, over de zonnige boulevard. In Palma gaan we naar de kathedraal, maar deze is dichterbij geen foto waardig. De restauratie werkzaamheden zijn te duidelijk te zien. Hans heeft net als vorig jaar een foto vanaf de boulevard gemaakt en deze is mooier als dichterbij. Ook staat de kathedraal van zijn mooie kant nog in de schaduw. Door de binnenstad rijden we en ik ga nog even op kousenvoeten een andere kerk binnen om te kijken of het de moeite waard is. Maar ook hier is de kerk niet echt bijzonder. Dan gaan we nog even naar de Arena, waarin vorige week NL nog de Daviscup van Spanje heeft verloren. Deze oogde van bovenaf op tv heel bijzonder, maar aan de buitenkant is deze minder spectaculair. De speciaal aangelegde gravelbaan is verwijderd en grote hopen zand maken de arena weer klaar voor de dood van de stieren.  Op de terugweg naar Arenal hebben we de stevige wind mee en de temperatuur is al veel aangenamer. Op de kamer wordt nog gedoucht en onze koffers gepakt. Ik lever mijn fiets in bij Fred R.  in de fietsenkelder. Hier staat een lange rij voor inschrijving bij de boetiek en een van de begeleiders is bereid ons de borg terug te betalen.
Dan gaan we slenteren over de boulevard, een hapje eten en dan naar Amsterdamse Frankie om de Amstel Gold op tv te kijken. Jammer dat Boogard niet wint, maar Rebellin wint verdiend.
Na de Amstel Gold gaan we voor de laatste keer naar Paco&Juan. Weer eten en drinken en dan naar het hotel voor transfer naar het vliegveld om 19:20uur. De bus is te laat en onze chauffeur heeft ook een mindere dag vandaag zo lijkt het. We checken als laatste in bij de balie van StarEurop. Ook nu is de Airbus300 met 180 stoelen lang niet bezet. Achter zijn 3 rijen volledig leeg en we maken dan ook allemaal gebruik van de mogelijkheid van een raamplaats.
Vertrek om 22:10uur en we komen om 00:05uur in Luik aan. Herman van Ass staat al op ons te wachten met de bus van Henk.
Om 2 uur eindigt in Ysselsteyn een mooie fietsvakantie op Mallorca.

Het had iets warmer weer mogen zijn, maar we hebben prima kunnen fietsen. De tellerstand is nu weer 724 km hoger.
Ik was met name na de 3e rit op woensdag toe aan rust. Fred’s schema om na 2 dagen een rustdag in te lassen blijkt weer een praktische te zijn.
Ondanks zijn opvallende en bijzondere omgangsvormen heeft hij een prima organisatie voor fietsliefhebbers op Mallorca op poten staan. Bovendien is op Mallorca voor elke fietser iets naar zijn gading te vinden. Redelijk vlak in het midden en oosten van het eiland en klimmen tot 1000m hoogte verschil in het westen.
Samen met de 4 tourclubleden heb ik weer genoten van een prima, inspannende  fietsvakantie.
Mannen, bedankt vur de kompeneej !