vakantie Pyreneeën 2010

autorit Gurutze - Tours
13 juli 2010
autorit Tours - Venray

Vrijdag 09 jul 2010 Autorit van Argeles Gazost naar Gurutze (San Sebastian) Baskenland
Vannacht begon het sterk te waaien en ik heb de was maar weer binnen gehaald. Mijn wielershirt lag weer op de grond. Maar geen regen, alleen wind. ’s Morgens is het bewolkt en de plof is er gelukkig af. Na het ontbijt rijden we via de Col de Soulor naar de Col d’Aubisque. Tussen deze 2 is een prachtig landschap en ook de plek waar de Pontiac van Wim van Est bleef lopen.  In de afdaling van de Aubisque wordt een cappuccino gedronken en via de smalle en weinig mooie Col de Pourtelet naar Spanje gereden. Aan de veel mooiere Spaanse kant van deze col is een uitgebreid skigebied met grote skidorpen en talrijke skiliften.  De weg wordt steeds breder en bij Jaca is het bijna een autoweg. 50km voor Pamplona is de nieuwe autoweg in gebruik en we zijn de stad voorbij voor dat we er erg in hebben. Richting kust nemen we een weg binnendoor. En dan bedoel ik ook binnendoor. 50km slingerweg langs een rivier. Eerst 400m omhoog en dan 500m naar beneden. Op de laatste 30km afdaling komen we 10 auto’s tegen en ook 10 wielrenners.
Bij San Sebastian is het even opletten maar uiteindelijk komen we toch in Gurutze aan. Het hotel ligt op een kruising met op elke hoek een gebouw, hotel, cafe, squashbaan en een woonhuis. Dit is heel Gurutze.

Na topoverleg wordt besloten om wegens de WK finale, zondag na de wedstrijd niet in de stad Bilbao te rijden. Stel dat “WE” winnen, dan zijn “WE” misschien doelwit. Dus boeken we hier een nacht bij en gaan morgen, zaterdag naar het Guggenheim museum te Bilbao. Het hotel in Bilbao annuleren we zonder onkosten en probleemloos via internet. Zondag mag ik dan hier fietsen en we gaan dan al op maandag richting NL.
Het is hier best aangenaam weer, 23 oC. Wel iets klam, maar niet plofferig warm. ’s Avonds in het hotel goed gegeten.
364km gereden

meer foto's

Zaterdag 10 jul 2010 autorit Gurutze - Bilbao Guggenheim museum
Vandaag na het ontbijt gaan we naar Bilbao, het Guggenheim museum. Over een erg nieuwe, autoluwe autoweg rijden we naar Bilbao. Een grote havenstad in een dal aan een rivier. Hier staat het futuristische uit titanium gebouwde museum aan de rivier. Een mooie moderne brug erbij en het mag er echt zijn.  We parkeren bij een knoepert van een Mall, de Zubiarte.  Te voet lopen we naar het museum wat ligt te glinsteren in de zon. We lopen er eerst helemaal om heen om na een cappuccino de entree te voldoen om binnen te mogen. Ook binnen is het echt futuristisch en erg mooi staan de kolossale kunstvoorwerpen opgesteld in enorme ruimtes. Stalen objecten die erg op gezichtsbedrog werken. Ze hellen wat over en wat terug wat een erg raar gevoel oproept. In een grote ruimte staat een kanon die kogels van rode was  op de wand heeft geschoten. Een ruimte verder een heel holistisch geel object met diepte, maar het is ook echt diepte. Een andere ruimte waarin niets als een kleine opening in de wand. Een grote ruimte met schilderijen van Rousset die niet van mijn smaak zijn. Maar het museum zelf is eigenlijk de grootste attractie, qua bouw zo apart en mooi en groots.
Na het museum gaan we naar de Mall, Zubiarte. Een groot winkelcentrum met allemaal merkwinkels. Ook is er een keur aan restaurants in allerlei smaken. Na de aankoop van ansichtkaarten is het probleem dat er geen postzegels te krijgen zijn. Het lijkt dat dit alleen electronisch kan of via internet of op het postkantoor, wat natuurlijk nu dicht is.
Via Guernica, de door Franco gebombardeerde stad, om de burgeroorlog in de jaren 30 te beslissen, rijden we naar de kust. Het is prachtig warm weer, In Bilbao 32oC hier aan de kust 24oC. Elke plek voor een auto is vol en ik kan dan ook echt nergens stoppen om een zand monster te nemen. NB: we komen slechts 3x aan een kust met strand. Om 17uur zijn we over een erg kronkelige kustweg weer terug op onze basis. In het hotel is het erg druk met een bruiloft en we gaan naar de overkant om kaarten te schrijven en een pilsje/koffie te nemen.  238 km gereden
Zondag 11 jul 2010 Hondarribia
Vannacht wordt ik wakker omdat het tikt. Het blijkt te regenen !! Niet verwacht en toch valt het. Laat ontbijt en het is nog steeds mistig maar er valt geen neerslag. Dus geen fietsen, toch wil ik mijn route gezien hebben. Truus wil niet WEER in de auto zitten dus ga ik alleen. Al meteen op de route 2 MTB-ers en hoger in de mist kom ik 4 racefietsers tegen. Het is een zeer bochtige weg en nat, de fietsers met regenjasjes. Mooie uitzichten vanaf hier op de baai van Hendaye en Hondarribia. Afdalend naar Irun en Hondarribia volgt een druk stuk weg en op een paar punten raak ik mijn uitgedachte  spoor bijster.  In de badplaats kan ik naar het NP Jaizkibel afbuigen en een mooie alweer erg kronkelige weg gaat omhoog. Hier weer veel fietsers en op de berg Jaizkibel op 445m stop ik voor wat mistfoto’s. Er staan 3 wielrenners te wachten op een maatje wat nog moet komen en deze begint als hij boven komt meteen in het NL tegen mij te praten. Hij is zeiknat, maar zegt dat het prachtig fietsen is. Ik vertel dat ik ook had willen fietsen maar het te nat en gevaarlijk vind. Och, “het leven bestaat uit risico’s nemen”, zegt ie. Hierna volgt een mooie route over de bergkam met hier en daar mistige uitzichten op zee. Om 11:30u ben ik terug op ons honk. Truus heeft wat gewandeld en verder PC-spelletje gedaan en gepuzzeld.
’s Middags gaan we naar Hondarribia, wat eten en over de boulevard langs de rivier/strand lopen. Parallel aan deze straat loopt een straat met bomen en talloze staancafés buiten en restaurantjes en andere touristische nering. Bovendien zijn er prachtige huizen, met bont geverfde balkons. Heel speciaal is een roltrap naar de bovenstad. Hondarribia is mooie en aangename badplaats.
Terug op het honk ben ik gaan wandelen. Het is nog steeds warm maar zwaar bewolkt. Aardig wandelweer door de mooie omgeving van ons hotel. Hier bij het hotel ligt een Santiago route en hiervan loop ik enkele km’s. De route is trouwens prima gemarkeerd met stevige palen.
Nu wachten we met commentaar van Radio1 op DE wedstrijd die komen gaat. NB: het hotel is eigenlijk gesloten, de bar en restaurant is zondags dicht. Toch arriveren er nog verschillende auto’s met gasten.
110km gereden
Hotel Gurutzeberri   http://www.gurutzeberri.com

Maandag 12 jul 2010  Gurutze - Tours
Vandaag na het jammerlijke als 2e eindigen is het alsof er niets is gebeurd in Spanje. Nergens kunnen we enige vorm van uitgelatenheid herkennen. In het hotel doe ik enkele mensen de felicitaties maar IK moet ze uitleggen dat het wegens het futbol is. Gisteren alleen gejuich toen het doelpunt viel, verder niets gemerkt dat Spanje Campeone is.

We steken al na 10 min de grens over naar Frankrijk en na enige keren tol betaald te hebben komen we in Bordeaux en vanaf hier is het een kaartje nemen. Pas net voor Tours moet er betaald worden, € 30,10. Een smak geld, maar het was een hele mooie rustige autoweg. Het is licht bewolkt en een mooie reistemperatuur van 25 oC. In Tours gaan we de stad in om even de kathedraal te bekijken en om postzegels te scoren. Toevallig kunnen we  parkeren vlakbij het hoofdpostkantoor en hier kunnen we etiketten kopen. Door de stad lopen we naar de kathedraal met 2 mooie torens. In de kerk veel mooie glas in lood ramen en hoewel de kerk aan St.Gatien is gewijd, hangt er een groot schilderij met onze St.Maarten, hij was bisschop van Tours. Langs de Loire met zandbanken lopen we terug naar de auto en gaan naar het Comfort Hotel in Tours-Nord.
’s Avonds eten in de nabij gelegen Buffalo Grill.  Morgenmiddag/avond hopelijk thuis.
Comfort Hotel  http://www.comforthoteltours.com

581km gereden

Dinsdag 13 juli 2010 Tours - Venray
Vanmorgen al vroeg ontbijt: 06:30uur. Daarna over de tolwegen naar huis, via Sens en Troyes naar Metz en Luxemburg.
Alles voorspoedig verlopen arriveren we om ca 16 uur thuis.