routes







 



 

 
 

Dinsdag 07 mei2013

Vanmorgen om 03:45 uur al vertrokken voor de vlucht van 06:30uur  vanaf Weeze. Ja Ja RyanAir stelt steeds meer eisen en wij willen hieraan voldoen, dus zeker op tijd. Na het makkelijk en vriendelijke inchecken gaan we koffiedrinken en wachten tot we naar de gate kunnen. Alles gaat zeer soepel en we kunnen een plaats in het vliegtuig vinden beiden aan het middenpad. Het vliegtuig is vol en we vertrekken exact om 06:30uur en na een modelvlucht landen we natuurlijk voor de officiële tijd op Alicante. Ta da ta da…
Naar buiten zou de transfer met een grijze Peugeot Expert met het logo van Jardin  Milenio klaar staan, maar na een belletje hebben we hem gemist, hij stond met een kaart voor "Ger Geerets" blijkbaar binnen ons op te wachten. Een prima transfer van ca 20km naar het hotel in Elche.  Daar krijgen we een kamer met een giga bed, zodat we voldoende afstand kunnen houden. De fietsen nemen we uiteindelijk mee naar de kamer en de koffers laten we achter bij de receptie. Goed hotel, met een wat grijze bezetting, waaronder ikzelf.  
We gaan ff te voet naar het centrum en eten een bocadillo, beiden hebben we een goede keuze van de kaart gemaakt. Toch willen we nog een korte route fietsen en gaan richting zuiden. Al snel zijn we buiten de stad en rijden langs palmboom bossen, waar deze omgeving om bekend staat. De stad Elche staat op het werelderfgoedlijst met beschermd stadsgezicht met palmboom parken. Helaas zien ze er wat stoffig uit, vind ik. Ze zullen echt mooi zijn na een flinke plens water en dan weer een zonnetje erop. Het is vlak en we rijden rondom NP Hondo, wat lijkt op een soort Biesbosch. Slechts 2 dorpen kruisen we en we kunnen ons op dit korte rondje inhouden om niet een terras te pakken. Maar in Elche gaan we naar het centrum en na een Heineken is de vochtbalans weer in evenwicht, die we daarna verstoren met 2 Paulaner. Gratis is de tapas, die bestaat uit echt lekkere hapjes. Ja het leven is nog niet zo slecht. In het hotel douchen en dan richting stad om te eten. Hans neemt weer zijn jaarlijkse Spaanse vakantie paella.Morgen een route Noord-west op een snikhete dag volgens de planning. Vandaag was het trouwens heet ca 32oC en een flinke zuiden wind, maar slechts 200 hoogtemeters met een top op 82 meter.

  = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - =
Woensdag 08mei2013

Na een nacht waarin mijn kamergenoot ontzettend lag te snurken, hebben we ontbijt, met ham, roerei, klef brood en veel zoetwaren en fruit.  We hebben een route noordwest gekozen, maar hebben erg moeite om de stad uit te komen. Wel 3x fietsen we ons vast aan de autobaan via een ‘via servicio’. Een spaanse ventweg. We rijden terug naar de stad en kiezen voor de witte borden met de CV-nr wegen, zoals bij ons de provinciale wegen. Druk maar op de brede zijstrook kun je redelijk veilig fietsen. Even voor Aspe kiezen we voor de parallelweg, over het industriepark. Na een cola-break in Aspe wijzigen we onze route en nemen de route naar Elda. Eerst Novelda en Monovar en dan de grotere stad Elda. Veel hoogbouw zoals elke stad hier in deze streek. Dan klimmen we heel geleidelijk naar 700m door een mooi ruig berggebied. Al fietsend komen we langs een kleine geocache trail en natuurlijk moeten we hier gebruik van maken om er enkele te loggen. Nabij Agost is de geplande weg onverhard en we kiezen voor een stuk Via Verde. Een verhard grindpad over een vroegere spoorlijn. Het voordeel van zulke wegen is dat ze vrij weinig stijgen/dalen. Een viaduct en een tunnel bevestigen bovendien deze stelling. In Agost is een grote steenfabriek, die gebouwd is op zijn eigen afvalberg, wat een mooi terra decor geeft.  Via Montfort del Cid en weer Aspe rijden we terug naar Elche om bij het Palais des Congres op het terras te vochtbalansen met Paulaner. 107km met 1107 hoogtemeters.

= - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - =
Donderdag 09mei 2013

In NL Hemelvaartsdag, hier in Spanje is het een normale werkdag. Kinderen naar school, alle straat werkers zijn gewoon bezig, verkeer, alles is als op een normale werkdag.
Vandaag rijden we een route westelijk. Na een kleine herziening blijven er nog 136km over. Het begin, de stad uit, een beetje buiten het drukke verkeer zoeken we over de route van dinsdag. Na 15km gaat de route over wegen die voor ons nieuw zijn. Het gaat hier en daar licht omhoog maar de echte klim begint pas na 30km. Korte stukken van 13 en 10% de Curva del Penon. Maar zo komen we snel op hoogte zeggen ze dan. Pff… zweten. NB: Net voor het laatste steile stuk staat Poels in een bocht gekalkt. Ook hij was hier.
Na een cola wordt er verder gereden door een mooi landschap. Als we in de provincie Murcia komen is de marmer winning al snel het decor. Prachtige witte wanden met haarscherpe zaagsneden. Meer als 1,5 m in kubiek, hele blokken. Op afstand lijkt het net een stad hoog in de berg. Ik vind het een erg aparte aanblik. Het gaat op en af en we maken veel hoogtemeters zonder echt hoger te komen als 694m die als top op de GPS staat te lezen. Op het eind van de rit door de bergen is er nog een erg mooi rotsdecor. Een overhellende punt waar de weg onder door gaat. Dan volgt een mooie dalende weg, eerst een perfect wegdek en dan weer een stuk met rammel asfalt. Echt kut. Denderend en rammelend wordt ook dit stuk genomen. Natuurlijk wordt het later weer beter.
Een lange weg terug naar Elx of Elche, spreek uit als Else, door een glooiend landschap over redelijke wegen en veel dorpen.  Volgens de thermometer bij een drogist is het 35oC, maar een andere geeft met 28oC een meer reële waarde. Onderweg nog een paar keer een cola-pauze en op het eind een cachestop. Helaas kunnen we de cache, een nano, niet gevonden krijgen bij een grote pomp van het NP La Fondo. Hoe we ook zoeken, hij blijft onvindbaar. Terug in Elx zoeken we het terras waar we gisteravond zijn  gestopt en ze hadden er toen nog Paulaner. Gelukkig vandaag ook nog en we kunnen hier om 17:30uur weer goed vochtbalansen. Hierna rijden we naar het hotel om te douchen.
Flink gewerkt met 139km en 1358hoogtemeters.

= - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - =
Vrijdag 10 mei 2013

Vandaag rijden we naar het zuiden en langs de kust naar Torrevieja.  Eerst weer over de rustige uitvalsweg langs het NP El Hondo om dan naar de kust te rijden. We komen langs enkele meren met wat typische kleuren, waarvan een echt rose uitziet. Het zijn zoutwinningsmeren en de mineralen geven een bepaalde kleurnuance. Bij Guadamar aan de kust is alles hoogbouw en veel, heel veel, urbanisationes. Grote nederzettingen met slechts enkele types huizen of flats. Waarvan er veel te koop staan en de stad ziet er uitgestorven uit.  Veel te brede lege wegen versterken de onbewoondheid. Naar Torrevieja doen we nog enkele geocaches, waarvan een zo’n 100m in het veld ligt. Op weg hierheen, knispert het van de slakkenhuizen die overal met grote aantallen aan elk stukje begroeiing zitten. Tig-duizenden, allen keurig afgesloten en wachtend op de eerste druppels van een volgende bui. De keiharde kleibodem ligt als een korst over de akker. Veel irrigatiekanalen en langs een van de hoofdaders ligt een mooie weg. Helaas hebben ze hier om de paar honderd meter een hoge rug beton gestort om de snelheid van het locale verkeer te temporiseren, zgn drempels. De top van vandaag is slechts 249m, zodat de route vlak genoemd wordt. Met 143km en 943hoogtemeters kan de dag toch niet als ‘des watjes’ worden genoemd en we verdienen dan ook om af te mogen blussen met enkele Weissen.

= - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - =
Zaterdag 11 mei 2013

Vandaag staat er een route gepland die een beetje korter is dan die van de afgelopen dagen. Een beetje aangepast om niet weer te lang te moeten fietsen. Als we Elche uit fietsen blijkt dat we een goede route hebben genomen. Net buiten de stad start een fietspad naar Aspe op ca 10 km. Het loopt best goed langs een drukke weg en maakt kleine ommetjes bij dorpen. Goed bezig hier in Spanje. Met steun van de EU komt er toch wel wat tot stand. Vanaf Aspe gaan we het mooie heuvel/berglandschap in. ‘n Vriendelijk, wat weids decor, enkele dorpen, wijnranken, akkers met graan, mooi afwisselend. Het weer is ca 25oC met een lichte bries in de rug. Maar we gaan vals plat omhoog, ca 2% gemiddeld en het loopt toch lekker. Op 50km ligt Pinoso, ofwel 2talig, Los Pinos. Veel plaatsen hier hebben een dubbele naam. In  Los Pinos gaan we ff breaken. Natuurlijk cola en daarbij een boccadillo.  Als we na deze stop doorfietsen, komen we weer in het marmergebied van 2 dagen geleden. Ver aan de horizon weer de witte steengroeven.
Vandaag, zaterdag, komen we regelmatig andere wielrenners tegen en op het eind zelfs een keer dezelfde als in het begin, die dus het rondje andersom fietsten. Veel lokale fietsers rijden met mouwtjes en zelfs beenstukken met deze temperatuur. Een beetje vreemd. Omdat we de route wat hebben gewijzigd, komen we ook weer op de Curvas de Penon. 2 dagen geleden moesten we dat klimmen en nu dalen we, 13 en 10%. In een bocht stoppen we waar “Onze” Wout op de muur in de bocht staat geschilderd. Hij heeft hier gefietst en zijn  oom zal hier wel de naam hebben gekalkt.  Zie twitter @woutpoels. Een steile en korte afdaling door een mooi rotslandschap. Dan volgen nog een 30km door de vlakte met een fikse wind-tegen naar Elche. Op ca 12km vanaf Elche, is een loeigroot perceel met zonnepanelen. Dit is m.i. rendabel; op grote schaal zonnewarmte omzetten in stroom. EEN centraal regelmechanisme. Natuurlijk gaan we terug in Elche weer aftanken op het terras met Paulaner, nu weer bij het congresgebouw, waar ze nieuwe voorraad hebben, zo blijkt. De 5e fietsdag met 104km en 890 hoogtemeters en ruim een uur eerder terug, 15:45uur.

= - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - =
Zondag 12 mei 2013

Vandaag staat onze Koningsrit op het programma. Een 140km naar het noorden waar we de Port de Carrasqueta op 1027m hoogte gaan berijden. We fietsen nu noord-oostelijk Elche uit en rijden met wat afwisselend zon en bewolking over vrij grote wegen richting Xixona. Lekker weer. Dat vinden ook veel collega tourfietsers. Op deze zondag wordt ook hier volop gefietst. Groepen en eenlingen en bij een kruising van een autoweg, worden we even totaal afgeleid door een groepje, waarvan een fietster met een wel heel aantrekkelijk pakje en…  goed fietst, doet kopwerk. Door even mee te fietsen slaan we een afslag over en moeten daarna een eind terug om weer op de geplande route te komen. Dan begint de pasweg, die zich met grote lussen een weg naar boven baant. Grote groepen motorrijders passeren ons. De een nog harder optrekkend als de ander en in de bochten met de knieën aan het asfalt. De steilte valt mee, ca 4 a 5% wat heel lekker is te fietsen. Zo’n 700m klimmen vanaf Navajo even voor Xixona. Op de pas zelf is niets te krijgen dus rijden we door naar het eerstvolgende adres voor Cola. Helaas is dat pas in Ibi, weer een grotere plaats op 84km in de route. Hierna begint het steeds zwaarder te worden en de klimmen tellen nu dubbel met zoveel km’s  in de benen. De route gaat door mooi berggebied en bij Agost komen we weer op de Via Verde. De tot fietsweg, (grind) omgebouwde spoorweg. Hier ligt een geocache trail, waar we ook nu bij kruisingen weer enkele caches loggen. Als we bij Montfort el Cid komen, gaat de route verder over een smal rustig weggetje door wijngaarden en veel konijnen. Plots was het asfalt op en komen we op een kruising waar verder alles keien en keitjes is.  We kiezen voor de kortste weg naar een verharde weg, maar het is even flink dalend dokkeren tussen alle kuilen en los grind.  Na een omweg van 15km komen we via Aspe in Elche terug. Kapot maar voldaan gaan we naar een heel druk centrum. FC Elche kan vandaag met vrij grote zekerheid gaan promoveren naar de Primera, met o.a. Real en Barcelona.  Alle terrassen zijn vol en via een NL-er die hier woont, worden we wat wijzer gemaakt.  158km en 1980hm
 
= - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - =
Maandag 13 mei 2013

Op deze laatste dag is op mijn verzoek een verkorte vlakke route gepland. Ik heb met de route van gisteren geen goed gevoel om te klimmen of veel km’s te maken. Onder langs het vliegveld rijden we naar Arenas del Sol. Even fietsen we een kort stukje langs het strand over een houten brug, natuurlijk om weer een geocache te scoren.  In de plaats zelf liggen er langs de boulevard nog velen verstopt. Ook hier loggen we nog een paar keer, maar muggels storen ons bij onze 2e hobby. Nabij Santa Pola ligt een mooie weg langs de zee en hoog op de bergrand, ligt een urbanisation en een kleine vuurtoren. In de zee kun je het eiland Tabarca zien liggen.  In Santa Pola is het ff flink klimmen, ’n soort Keutenbergje, om boven op de bergrug te geraken.  Dan rijden we terug naar Elche via het NP El Hondo en de palmboombossen om dan in het hotel eerst onze fiets reisklaar in het koffer te bergen. 61km staat op de teller. Na een douche gaan we wat eten en wat drinken en gaan nog even toeristisch, fotoshootend door Elche. Het is maandag en heel erg rustig. ’s Avonds eten en op tijd naar bed, zodat we morgen om 6uur naar het vliegveld voor de thuisreis gebracht kunnen worden. 

= - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - =
Dinsdag 14 mei2013

Perfecte transfer naar the Aeropuerto. Zoals elke vlucht vertrekt ook deze RyanAir weer op tijd en landt ook weer op tijd en met een plof op bekende bodem, thuis om de hoek. Onze levenspartners staan ons op te wachten en enkel een kofferwieltje is de enige averij die ik heb opgelopen.
De fietsvakantie zit er weer op. Mooi weer, mooi gefietst door een mooie streek. Iets mindere wegen als andere keren maar weer volop genoten en met goeie kompeneej.
Hans Thanks.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

webmaster: Ger Geerets

het laatst bijgewerkt: 20 mei 2013