routes

verslag

Wo 21-mei-2014 Stintino

Gisteren na aankomst in Alghero aan de haven nog een pizza gegeten en wat Weizen gedronken.

Vanmorgen om 08 uur de fiets in mekaar gezet en ontbijt, veel toast of toast gemaakt. De eerste route gaat NW naar Stintino. Een mooie route door licht golvend landschap en op de helft de kust van de uiterste NW punt. Ook nog ff zand genomen aan het strand La Pedosa.

Terug over weer mooie wegen waar het intussen plofheet was geworden. Aan de kust was het wat frisser maar op internet staat dat het 33 oC was, wat ik ook wel zo aanvoel. Prima gefietst, goed samengewerkt. Terug in Alghero hebben we even de hoog gelegen oude stad bekeken maar toch maar onder aan de haven wat afgedronken.
Erg mooie dag met een mooie route over goede wegen met veel wind en hoge temperatuur.  119km en 670 klimwerk.

Do 22-mei-2014 Ossi

Vanmorgen dus wat spetters en bewolkt. Ontbijt moeten halen hier om de hoek. Lekker gebakken eitjes geregeld. Maar de hospita laat zich nu wat te weinig zien. Geen toast aangevuld etc. Dus om ca 10 uur vertrokken voor een rit het binnenland in. Na een 20km gaan we voor het eerst van de doorgaande weg af. Het eerste stuk is onverhard maar na 300m weer verhard, maar dan komt het, gaten en onverhard, super slechte weg. Gaten zo groot, we zijn nog gestopt en hebben verstoppertje gespeeld. Wim kon mij niet vinden. Halverwege een stoomwals met een Sardijn die probeerde de gaten met praten te dichten, wat dus ook niet lukte. Super slechte wegen dus, Later weer stukken goed en constant bewolkt weer met af en toe wat druppels. Bij Tissi een afdaling van DERTIG % en nadat we dit karwei hadden geklaard een ritje vlak en een klim van DERTIG %. Dus ik moet dan lopen, wat bijna net zo zwaar is. Richting Alghero was er wind en wat op en af en een wat drukkere weg. In het binnenland zijn de wegen gewoon superstil. Geen auto, huis, mens te zien, maar wel landschappelijk errreg mooi.  112km gefietst en 1840 alt klimwerk.

Na de vochtbalans in Alghero met Weizzen, zijn we nu in het B&B en douchen, foto's, telefoon, verslag.

Vr 23-mei-2014 Bosa

Vannacht regen, om 2 uur werd ik wakker en toen goot het.

Vanmorgen om 8uur was het droog en zonnig. heerlijk weer. We hadden een route naar het zuiden gekozen. Het bleek echt een prachtige route. Eerst langs de kust, waar de nevel uit zee over de weg werd gestuwd. Na 10km gingen we fors steil omhoog. Ik denk wel 5km 10%, het was echt zweten. Perfect glad asfalt op de wegen en vrijwel autovrij. Plus door een prachtig landschap, ECHT genieten. In Montresta hebben we een cola gedronken en fietsten toen verder naar Bosa. Deze plaats ligt ook prachtig in de zon en huizen met mooie kleuren. Nog een rondje van 16 km zuidelijk van Bosa met veel klimwerk en toen weer terug om langs de kust naar Alghero op 45km te fietsen. Het was echt genieten vandaag, perfecte wegen, mooi zonnetje en vrijwel geen verkeer. Alsof alles van ons was. Halverwege hebben we de enige cache gedaan, die hier in ca 50 km omtrek voor ons is te doen. Ook hier hebben we even moeten zoeken, maar Hans had na enige tijd Hebbus.
Terug in Alghero stond er 129km en 2400 klimmeters op de teller. Het was een zeer inspannend dagje, maar wel een die opgenomen wordt in onze favorietenlijst.  In Alghero kregen we vandaag van de tapperd een glas Weizzen aangeboden. Hij zal wel hopen dat we morgen ook weer terugkomen en hij heeft een grote kans.

Za 24-mei-2014 Porte Torres

Vandaag weer prachtig zonnig en warm weer. We hebben een rit naar Porte Torres gepland. Vrij vlak heen en enkele meters hoogte via Sassari weer terug. Porte Torres is DE havenplaats met dito gebouwen aan de noordkust, olieopslag, grote loodsen en de haven met grote ferries, vanuit Marseille en Genua.

Martin had wat problemen met schakelen en wilde halverwege toch zijn schakelsysteem laten repareren. In Porte Torres hebben we een reparateur gevraagd, maar hij kon het vandaag (zaterdag) niet fixen. Toen wilde Martin rechtstreeks terug naar Alghero, omdat dat vlakker was en daarom ben ik met hem meegereden en hebben Hans en Wim de geplande route verder gevolgd.

Terug in Alghero zijn Martin en ik bij een reparateur geweest en weer verder doorverwezen naar Velosport, vlakbij ons onderkomen. Na een biertje hebben we de fiets afgeleverd en zijn terug naar de haven gelopen en met Hans en Wim de vochtbalans verder in evenwicht gebracht. Om half 7 hebben we de fiets weer opgehaald en hij doet het nu beter dan het afgelopen jaar, zegt Martin.

108km en toch nog 565 alt.

Vanavond onder het eten de UEFA voetbalfinale en wat we morgen gaan doen, beslissen we pas daarna.
NB: gister mijn 1e geocache in Italië gelogd. Weer een land ingekleurd op de kaart.

Zo 25-mei-2014 Thiesi

Vanmorgen is het niet zonnig. En als we na ons ontbijt op ons knusse terras ons klaarmaken voor vertrek is het lekker weer, maar geen zon. We hebben een rit landinwaarts gepland met de naam Thiesi, naar de plaats op de verste locatie in de route. Totaal 100km en 1500m klimwerk. Als we op ca 60km in de route in Romana zijn, begint het te druppelen. En een pauze op het plein waar op deze zondag de EU verkiezingen zijn zien we buiten 4 gendarmes en EEN vrouw die haar stem uitbrengt en nog een tiental mannnen die nog wat napraten over hun belangrijke invloed op het Europees beleid. We rijden verder en de druppels gaan over in regen en ook de weg wordt nat. En das klote met fietsen, koud en glad. Op de lange klim naar Cittanova passeren we Monteleone, wat als hoge gele rots in het landschap ligt. Aan de voet ligt een stuwmeer wat het tot een erg mooi plaatje maakt. Na Cittanova is het erg nat en koud in de lange afdaling terug naar Alghero. Terug in Alghero waar het inmiddels droog is belanden we weer op onze vochtbalans plek. Met een pizza en enkele Benedictiners hervinden we onze krachten en gaan om ca 1730 uur voor een douche naar ons onderkomen in de Via Gallura.

Vandaag dus een erg mooie, maar helaas natte fietstocht, over zeer goede wegen met erg weinig verkeer. Ook reden er verschillende groepen motors, waaronder een groep Duitsers die hier eens flink door de bochten scheuren.

Ma 26-mei-2014  Monteleone - Capo di Caccia

Vanmorgen was het wat bewolkt maar later met ons ontbijtje buiten kwam ook even de zon er door. We hebben een rit naar Monteleone gepland en dan de steile afdaling van dag 2 naar de zee en verder langs de zee terug naar Alghero. Daarna nog een rit langs de kust naar Capo di Caccia op 24 km, de punt aan de westkust van Sardinië.

Totaal 88km met 1165m klimwerk. De heenweg naar Monteleone, gaat hoog boven Alghero met prachtige uitzichten op zee en stad. Langs de kust zijn er natuurlijk ook weer enkele fotomomenten. Terug in Alghero nemen we een cola op ons terras, waar we gisteren de Weizzen hebben opgedronken. De laatste die we bestelden konden ze niet meer serveren, want we hadden ze aangedronken.

Hans heeft geen zin meer om naar de Caccia te fietsen en besluit naar ons B&B te gaan. Met Wim en Martin gaan we met hoge snelheid naar “Landsend”. De rit erheen valt qua uitzicht wat tegen, maar op het eind is een prachtig uitzicht over rotseilandjes en de restanten van een toren uit vroegere culturen. Dus weer foto's en weer dezelfde weg terug naar Alghero, waar we om ca 15uur binnenkomen. Hans zit gedouched op ons te wachten en wij douchen ook en gaan daarna gezamenlijk vochtbalanzen.

Morgen weer het eind van deze fietsvakantie. Vertrek Alghero: 15:10uur, arrival Eindhoven: 17:25uur. We hebben met Peter Philipsen om 18:15 afgesproken om bij Kiss&Fly op te halen. Dus ca 19uur in Ysselsteyn. Ik zal bellen als we in Eindhoven vertrekken.

Weer van een prachtige fietsvakantie genoten. Geen averij of ander ongeluk. Prachtige rustige wegen door een erg mooi landschap en in goed gezelschap met zijn vieren, zowel overdag als ’s avonds.  Thanks men.