home

Vakantie Kroatië - Italië      do 17 aug  2006

Plitvice meren

.klik op een foto voor een vergroting of op de datum voor verslag
13/08 14/08 15/08 16/08 17/08 18/08 19/08 20/08 21/08 22/08 23/08 24/08 25/08 26/08 vak

Do 17-aug-06

Vanmorgen weer ontbijt op het terras onder de druiven. Vandaag geen vlees noch kaas maar een “lekker’ tomaatje. Ook weer een eitje, vandaag 5 min gekookt omdat het gisteren met 8 min keihard was. Na de koffie nog even pinnen in Posedarje en start richting Plitvice meren. Vlakbij begint de autobaan en deze nemen we een eind tot ca 50 km voor de meren. Een zeer goed uitgebouwde weg voert naar het noorden.

Onderweg zijn in de vlakte van Gracac erg veel huizen niet bewoond en sommige zonder dak. Volgens mij zijn de huizen van Serviërs, die met de oorlog zijn verjaagd door de Kroaten. Deze huizen zijn of besmet of ze mogen niet worden ingenomen door de Kroaten, omdat de oude eigenaars nog ieder moment het huis kunnen opeisen.

Slechts heel af en toe een huis met echte schietschade. In deze vlakte op de grens met Bosnië is indertijd gevochten tussen de Serviërs en Kroaten.

Bij de meren is het al druk als we om ca 10:30uur arriveren. Toch is er nog een parkeerplaats te vinden onder de bomen. Bij de entree is het erg druk en na enig wachten in de rij kunnen we op weg naar de watervallen. Met een bus worden we naar de hoogste ingang gebracht om de tocht te beginnen. Na even gewandeld te hebben komt de route over de bruggetjes bij de watervallen. De Kodakpauzes zijn eigenlijk elke meter. En het wordt steeds fraaier en grootser. Hoge watervallen steeds meer vissen en gekalkte boomresten in het diepgroene kraakheldere water. Het is druk en het lijkt alsof we met een bus Italianen zijn gestart. Op sommige plekken is het laveren op de ca 1.5 meter brede houten paden. Het water klatert en bruist overal uit de bodem en wand. Heel erg mooi zijn de Plitvice, hoewel Truus dacht dat ze mooier waren, toen zij ze gezien had in 1987. We maken een 80 foto’s.

Om 15uur hebben we weer de uitgang bereikt en rijden we richting kust. Na een korte pauze in een nietige vlek rijden we langs de kustweg richting Rijeka en even voor Novi Vinodolski in Sibinj, vinden we om 17:30uur onderdak bij een sobe aanbieding boven een restaurant. Goede bedden maar wel €50 per nacht, excl. ontbijt.

’s Avonds lekker gegeten en op tijd op de kamer.

Km-stand:  173098 = 218km

.mailen  home terug vakantie .terug naar home-kro-ita