Fietsvakantie RONDA  april-2008

terug Ronda terug Fietsvakanties
  mail:  ger@geerets.nl
routes: Ronda dag 1 vrijdag 18 april 2008

Na een voorspoedige vlucht met Ryanair en  een beetje een tumultueuze landing op Malaga zijn we precies op tijd in Spanje.  Na ca 5 min hebben we onze koffers en ook fietsen al van de band gehaald en lopen naar de uitgang. Daar staat al een mannetje van Shuttledirect met een kaartje met mijn naam aan de uitgang. Het gaat voortreffelijk en met een chauffeur die niets kan als Spaans rijden we via Fuengirola en Marbella langs de kust naar Ronda. Als we even voor Ronda zijn begint het te regenen en in Ronda weet onze chauffeur niet hoe bij het juiste hotel te komen. Na wat heen en weer gereden te hebben komen we toch terecht in ons gereserveerde bedje van Hotel Cayetano.

Ronda dag 2 zaterdag 19 april 2008

De voorspelling was al niet al te best. Het weer zou slecht worden. Maar als we deze morgen opstaan dan is het weer nog slechter dan slecht. Het regent pijpenstelen. Toch maar opstaan in de hoop dat deze weerdip van korte duur is. Omdat het hotel zelf geen ontbijtmogelijkheden heeft gaan we op zoek naar een cafetaria om te ontbijten. Na wat hulp van het hotelpersoneel vinden we een gezellig eetgelegenheidje. Veel TL-verlichting zorgt er voor dat de broodjes goed te zien zijn. De broodjes zijn lekker en de koffie is goed dus daar gaan we beslist niet over klagen. Nadat we een ruim ontbijt weggewerkt hebben gaan we terug naar het hotel om onze fietsen die nog in de koffer zitten in elkaar te zetten. Als we dit gedaan hebben regent het nog steeds en het ziet er niet naar uit dat het weer vandaag nog op zal klaren. We vragen hoe het weer manjana zal zijn. Bueno wordt ons verzekerd. Ger en ik proberen de internetverbinding op te starten zodat we vanuit het hotel kunnen e-mailen en de ruwe versie van het reisverslag op de website kunnen dumpen. Na wat geplaar lukt het ons om de verbinding tot stand te krijgen. Echt relaxt zit je echter niet omdat de verbinding alleen bij de receptie draadloos opgebouwd kan worden. De receptie is echter net zo groot als een schoenendoos en als er iemand naar binnen of naar buiten moet dan moeten we achter onze laptop vandaan. Het is toch gelukt zoals jullie nu lezen. Het regent nog steeds dus het plan om te gaan fietsen wordt omgetoverd tot het bezoeken van het oude stadje Ronda. Het is een erg leuk stadje doorsneden door een diepe kloof met daarover 3 oude bruggen. Verder is er nog de oudste nog dienst doende stierenvechterarena van Spanje. Door het buiig karakter van het weer zijn we genoodzaakt regelmatig de plaatselijke horeca binnen te duiken We drinken koffie in een cafeetje waar de eigenaar met een spuitbus met WC-dennengeur de vieze lucht probeert te verdrijven. Door de regenval laat het riool het volgens ons wat afweten. Als de rioollucht zich vermengd met de overvloedig gespoten WC-dennengeur wordt het ons toch te veel. We besluiten om maar snel af te rekenen en verder te gaan met ons cultureel uitje. De uitzichten zijn erg mooi ondanks het bewolkte weer  Het is dus een slenterdagje geworden en die eindigt zoals elk slenterdagje in de tapasbar.

Ronda dag 3 zondag 20 april 2008

Het ziet er niet te best uit wat het weer betreft. Gisterenavond, eigenlijk vanmorgen vroeg liepen we terug naar het hotel terwijl het water in een stroompje door de goot van de weg naar beneden liep. Al wat er nu uitvalt krijgen we morgen niet, denken we. Tijdens het ontwaken, werpen we onze eerste wat beperkte blikken naar buiten. Het blikveld naar buiten is niet te groot, ongeveer 9 m2 groot. Iets waar Herfkens in New York voor verhuisde zeg maar. Dit blikveld vertoont toch de nodige nattigheid. Eerst maar eens op zoek naar een ontbijtje. Dit vinden we in een soort van binnenplaats waar we eigenlijk niet zo iets verwachten. We eten wat pan (brood) en een soort van oliebolachtige substantie wat men met een groot uitgevallen kitspuit in een grote pan hete olie perst. Best wel te eten maar met wat poedersuiker zou het beslist wat lekkerder zijn. Na dit wat lange ontbijt, wat we zo lang mogelijk uitrekten omdat er weer de nodige nattigheid uit de hemel viel togen we terug naar het hotel, hopend dat het weer zou verbeteren in de hoop dat we zouden kunnen fietsen. Het wordt niet echt beter en Hans en Ger gaan naar beneden om nog eens te proberen verbinding te krijgen met het Internet. Dit was gisterenavond, s`morgens was het wel gelukt, niet meer mogelijk. Gelukkig was de lieftallige baliehoudster bereid om de computer van het hotel ter beschikking te stellen om het verslag van dag 2 even op de site te zetten.
Omdat er steeds maar dreigende wolkenluchten zichtbaar zijn besluiten we maar weer om wat door de stad te gaan struinen. We leggen aan, vluchtend voor al weer een bui, in een koffie en broodjeszaak waar we de nodige bakjes tot ons nemen. Tijdens een droge periode verkennen we wat meer en rond twee uur besluiten we wat tapas te eten. Het weer begint ondertussen steeds vaster te worden, de regenperiodes beginnen de droge inmiddels te overheersen. Na twee halve liters in een van de “gezellige” tapascafe`s gaan we, het is inmiddels zes uur in de avond, terug naar het hotel. Niet gefietst dus vandaag.
Volgens de aardige mevrouw die onze kamers poetst wordt het morgen fietsweer. We blijven optimistisch.