Fietsvakantie RONDA  april-2008

pto del Viento

El Chorro

Ronda dag 6 woensdag 23 april 2008

We kozen vandaag voor de langste afstand van de door Ger uitgeplozen tochten. Het is een oostelijke richting waar we een typische kloof met brug willen bezichtigen. Ook zullen we langs een stuwmeer rijden. We starten na het ontbijt zo even na tienen. Eerst even langs een super om wat banaantjes in te slaan. Hier komt Hans erachter dat hij zijn mouwtjes is vergeten. Hij heeft deze nodig voor de zon en niet voor de temperatuur. De voorspellingen voor vandaag zijn namelijk uitstekend. Helder weer en een temperatuur van ruim 24 graden. Even na half elf gaan we echt van start. Al snel belanden we op een zeer rustige weg waar het na een tiental kilometers al klimmen geblazen is. Maar ja wat omhoog gaat, gaat uiteindelijk ook weer omlaag. Vanuit de starthoogte van ruim 700 mtr belanden we uiteindelijk op ruim 1198 mtr volgens het bord bij de top, de Puerto del Viente. Op de GPS van Hans was het echter maar 1060 mtr. Vanaf dit punt belanden we na een heerlijke afdaling bij het plaatsje El Burgo ergens tussen 500 en 600 mtr hoog. Vanuit deze plaats moeten we naar Aldares in de buurt van het stuwmeer. De weg loopt door het steeds prachtige berglandschap een beetje op en af maar toch overwegend dalend naar voorgenoemde plaats. Vlak voor deze plaats hebben we een mooi uitzicht over het stuwmeer in de verte. Na de inwendige mens versterkt te hebben zetten we koers richting El Chorro waar volgens Ger de bezienswaardigheid van de dag moet liggen. De weg voert op een hooggelegen weg langs het meer. Om bij het meer te komen moeten we langs ruwe paden naar beneden. Dit doen we dus niet! Na een kleine 10 km moeten we rechts richting El Chorro. Na een kilometertje of vijf dalen komen we op het laagste punt van de dag, 250 mtr hoog. Hier ligt een zijweg waar over getwijfeld wordt. We besluiten deze te nemen en krijgen hier heel veel spijt van. Via een klim van ruim 5 km, gemiddeld 10 % stijging met een uitermate slecht wegdek, belanden we op de top waar de weg ook eindigt. Bovenop ligt een stuwmeer waarvan we ons afvragen hoe dit gevuld wordt. Er kan uiteraard geen beek of riviertje voor de voeding zorgen. We besluiten dat het water er kunstmatig ingepompt word. Gelukkig ligt er een bar, overgebleven na de bouw van dit meer natuurlijk, alwaar we een colaatje nuttigen.  website betr. het kunstmatige meertje
Hierna de beginnen we aan de meest hobbelige afdaling die ik ooit gedaan heb. Teruggekomen op de weg waar we afsloegen besluit Ger om even “om de hoek te gaan kijken”. Na lang wachten komt hij terug net nadat we besloten om hem te gaan zoeken. Hij had zijn bezienswaardigheid gevonden wat wij graag op zijn foto`s willen bekijken. De terugweg loopt via dezelfde weg langs het meer naar Ardales terug. Vanuit hier gaan we via hoofdwegen terug naar Ronda. Vlak is er niets maar het is allemaal toch wat geleiderlijker al doet het omhoogrijden toch de nodige pijn. De laatste 15 km zijn echter heerlijk, dalen langs een vrij grote weg met een snelheid globaal tussen de 35 en 50 km. Zo komen we na 125 km en 2296 hoogtemeters, (waarom voelden mijn benen ook al weer zo vermoeid?), terug in Ronda op een terras waar we het vochtgehalte met Cruzcampo weer in balans brengen.