Vakantie Malaysia, Rondreis

hotels

foto's Internet verslag home vakanties
Kuala Lumpur Taman Negara Kota Bahru Penang Langkawi

klik op de foto's voor een vergroting

- LANGKAWI -

Dinsdag 7mei 2002.
Na het vroege ontbijt worden we om 7:15uur per bus naar de ferry-haven gebracht. Robert-Jan heeft de kaartjes al en we lopen de hele pier, de koffers meezeulend, naar de achterste boot. Daar aangekomen blijkt het niet onze boot te zijn en moeten we weer helemaal terug. Onze boot ligt als 3e langs 2 anderen. We moeten onze koffers dus door 2 boten heen getild worden. We hebben een vaste zitplaats blijkt, maar de maten van de stoelen zijn niet reëel voor Europesche mensen. Het blijkt dat bij het boeken hiermee rekening gehouden wordt. In de boot staat een karaoke-video, waarmee we als groep luidkeels de evergreens meezingen. We zitten als haringen in een ton op weg naar Langkawi; een zit van 2½uur ca. 100km.
In Kuah op Langkawi staat een bus voor ons gereed voor het vervoer naar de Federal Lodges bij Holiday Vila aan de ZW punt van het eiland. Een "leuke" lokale gids geeft uitleg over het eiland.
Het is snikheet en we komen gestoofd aan bij ons laatste onderkomen. De lodges zijn appartementen gebouwen net naast het hotel. De kamers zijn keurig ingericht en weer met airco. 's Middags blijft toevallig de hele groep aan het strand. De zee is mooi en onder de bomen weet een mens het wel uit te houden, als hij zich niet te veel inspant.
Om 15uur komt een opgewonden Robert-Jan vertellen dat hij een SMS heeft ontvangen dat Pim Fortuyn doorgeschoten zou zijn. Iedereen is aangeslagen door deze beschamende aanslag op een politicus. We bediscussiëren alle ins en outs. Er wordt geinternet en de wereldomroep wordt beluisterd. Iedereen is even benieuwd naar meer nieuws.
Om 17uur regent het en opnieuw onweer. 's Avonds wordt er met de hele groep gezamenlijk gegeten t.o. het hotel. Ook nu weer veel regen.  's Nachts regent het ook veel. Gelukkig hebben we niet voor morgen de snorkeltrip  gepland.

Woensdag 8 mei 2002.
Vanmorgen onweert het om 7uur en later is het droog maar bewolkt. Hierop heb ik mijn passie maar weer opgepakt en ga een fiets huren. Hiermee fiets ik een rondje van ca. 40km. Mooie omgeving maar niet extreem. NB: massa's platgereden kikkers op de weg. Pas op het laatst heb ik zon, dus het is best goed fietsweer. De anderen van de groep zijn naar Kuah de enige plaats hier op het eiland van 30 x 16km. Alles is hier tax-free, zoals sigaretten, drank etc. Truus en ik gaan later ook naar Kuah. We hebben wat ingekocht en geld gepind. Aan het strand wat gegeten en op het drooggevallen soort wad heb ik nog zand genomen. Hier zwermen echt 1000-den roze krabjes voor je uit, zoiets als op een eiland bij de Bahamas waar de krabjes door de huizen lopen, maar die zijn dan vuurrood. Na terugkomst gaan we nog aan zee op de ligbedden liggen, het is bewolkt weer, dus goed voor een verbrand lijf. Om 16uur begint het weer af en toe te regenen en vanavond ziet het eruit dat het ook niet droog blijft. Morgen gaan we snorkelen. Dit kan alleen op een koraaleiland hier 35 km. vandaan. Hier in de zee rond Langkawi is het erg troebel net als op Penang. Volgens de foto's moet er veel te zien zijn. Het is erg duur: 220RM = 70 € pp. We hebben onderhandeld en nu kon het voor 110RM.
s' Avonds weer met de hele groep gegeten bij een Koreaan. Er verblijven hier veel nationaliteiten. In het ressort is een groep Russen ca. 65pers. Duitsers, Fransen, Italianen en nog 4 NL'ers. Verder Aziaten, Jappen of Koreanen of Chinezen. Ik zie het er niet aan.

Donderdag 9 mei 2002.
Snorkeldag. Vroeg op en om 08:30 is de taxi-bus voor transport naar de boot in Kuah. Hier krijgen we thee of koffie en een sticker van onze begeleider opgeplakt. Op de boot is meer plaats dan die waarmee we van Penang naar Langkawi zijn gevaren. Deze is wel kleiner en dat voelen we. Vannacht heeft het flink geregend en geonweerd, waardoor de zee ietwat ruw is. Het schip slaat op de golven en al snel zijn er enkele Aziaten ziek. De zeereis duurt ca. 50min. tot het koraaleiland Pulau Payar op 35km van Kuah. De snorkel uitrusting, vinnen, bril en luchtpijp, worden aangedaan en de kick kan beginnen. Ca. 50m in zee ligt het koraal en de meest fantastische vissen zwemmen hier rond. Sergeantvissen, papegaaivissen, anemoonvissen, maanvissen en steenvissen. Tot erg grote exemplaren van wel 75cm. Mooie kleuren en als je je kalm houdt komen de meest fantastische vissen zo maar even aan je benen of langs je bril zwemmen. Om 12:30uur is er lunch en met de restanten worden de vissen tot op het strand gevoerd. Soms volgen de vissen in de branding het aas en komen even droog te liggen. Ook zwemmen er kleine gele haaien in de grote scholen vissen. Heel mooi!.  Er is ook nog een junglepad naar de top van het eiland, waar je dan op de klif staat met een diepe afgrond onder je.  De 2e duik doen we aan de andere kant en hier is nog beter zicht en mooier koraal, echter wel dezelfde vissen. Waarschijnlijk komt dit doordat het eb wordt en het koraal hoger komt te liggen. Fantastisch mooi!
zie voor info: http://www.journeymalaysia.com/MI_ppayar.htm

Op de terugreis gaan we bovendeks zitten en hier is het goed uit te houden. Een kalme zee en lekker zon. Truus is met Martine in het ressort gebleven. Ze hebben zich goed geamuseerd aan het strand en Truus is goed verbrand.
's Avonds gaan we gezellig met 22 personen eten bij Fat Mum, net als gisteren. Opnieuw een chaos in de bediening. Ze bedoelen het goed, maar steeds opnieuw worden er gerechten gebracht, die niet zijn besteld of dubbel of te weinig. Ook de rekening is warrig, maar de klant is koning en de nota wordt aan zijn wensen aangepast. Van de baas krijgen we nog allemaal een souvenir in de vorm van een sleutelhanger.

Vrijdag 10 mei 2002.
Nat, maar geen regen van betekenis. Na het ontbijt is het droog en wuiven we Robert-Jan uit. Deze moet eerder terug naar KL, wegens een afspraak op kantoor. We gaan met Bart, Els, Ger en Herman per taxi naar de Underwaterworld-Mall, hier enkele km's vandaan. Prachtige vissen en reptielen. Van de gisteren met "gesnorkelde" exemplaren zijn er erg weinig te vinden. Maar haaien en roggen, die over je heen zwemmen zijn erg imposant. Het aquarium gaat over in de Mall. Hier zijn voornamelijk merkartikelen te koop en veel drank, alles taxfree.
Het is erg warm en nog meer benauwd.
We moeten om 14uur de koffers voor de deur hebben staan en uit de kamers. We brengen nog enkele uurtjes door aan het strand. Er is nog steeds geen zon, dus goed weer voor "sun burned skin". Morgen is er op het strand een sandcastle contest, met een prijzenbedrag van 800RM =  €240. Vandaag maken een 3-tal jongens al een voorbeeld, wat er mooi uitziet maat buiten de prijzen blijft. Het is een octopus met schatkist en de naam van het ressort: Holiday Vila.

Vanaf 18uur kan er nog gedouched worden op een van de kamers, waarna we ons gereed maken voor de lange terugreis. Na een hapje bij het zwembad en een mooie zonsondergang, de 1e in Maleisie die me is bijgebleven, gaan we naar de lobby voor vertrek. Alles gaat precies volgens schema. Truus geeft de fooien envelop die ze van Robert-Jan heeft gekregen aan de op het oog belangrijkste van de groep. Hij die het minste doet.
Als we van Langkawi naar KL vliegen is het al donker. Vlak voor de landing is KL vanuit de lucht te zien en de verlichte Twintowers en TV-toren zijn goed zichtbaar.

Op KLIA is het rustig en we worden weer met een soort metro-trein van de aankomst naar vertrek vervoerd. Ideale aansluiting.
Het vliegtuig naar Schiphol is vol. Fox had gelijk dat er geen plaatsen meer waren voor de 4 achterblijvers op Langkawi.  Vertrek volgens schema en de lange vlucht wordt weer "doorgezeten, gehangen en gedoezeld". We hebben iets meer turbulentie dan op de heenreis, maar gelukkig hebben we enige tijd kunnen doorslapen. We vliegen nu iets zuidelijker: via India - Oman - Saoudie Arabie - Jordanie - Syrie - Cyprus - Turkije - Bulgarije - Roemenie - Hongarije - Oostenrijk en Duitsland. Op ca. 10000m hoogte, snelheid ca. 750km/u, temp:
0oC  tot -68oC. Totale vlucht: 13uur = ca. 10000km. Opnieuw precies volgens schema landen we om 06:30uur op Schiphol na een vliegreis vanaf NL-tijd 15:30uur.  Na een afscheid en een "tot-mails" van de andere Fox-vakantiegangers gaan we per trein naar Venray. Met de treintaxi zijn we om 10:30uur weer thuis.

- MALEISIE -
Maleisie is een mooi afwisselend democratisch land. Een hoog ontwikkelde hoofdstad met hypermoderne architectuur. Een trotse staat die snel ontwikkelt en een belangrijke rol in ZO-Azie wil spelen. Maleisie streeft naar een ontwikkeling zoals Singapore die heeft en kan dat dankzij oliedollars. Het land heeft 3 bevolkingsgroepen, Maleiers, Chinezen en Indiers, met een eigen cultuur en niet onbelangrijk ook hun eigen economische rol. Chinezen hebben de handel, de Maleisiers de politieke macht. De Indiers met ca. 8% een ondergeschikte politieke en economische rol.

Het land is een tropische tuin, met goede infrastructuur. Het platteland is matig gecultiveerd met op enige schaal palm en rubberboom plantages. De rijstbouw is in het bezochte deel minimaal. Grote armoe en sloppenwijken zijn zeldzaam; goed uitgeruste winkels en goedgeklede mensen. De Islam speelt met name in het noordoosten een belangrijke rol.

Veel hebben we gezien en de rondreis was erg afwisselend. Gestart met de grote stad Kuala Lumpur waarna de jungle als contrast. Dan het platteland door per trein en bus en een verblijf op het eiland Penang, met historie, bezienswaardigheden en stranden. Als afsluiting de rust van een tropisch eiland en natuurlijk snorkelen tussen de koraalvissen.