home

Walvisbaai - Naukluft NP

meer foto's

reisverslagen & foto's

dag 1-2: Windhoek-Otavi
dag 3-4: Ghaub
dag 5: Etosha 1
dag 6: Etosha 2
dag 7: Etosha 3
dag 8: Damara
dag 9: Swakopmund 1
dag 10-11: Swakopmund 2

dag 12-13: Sossusvlei
dag 14-15: Luderitz
dag 16-17: Fish River Canyon
dag 18-19: Kalahari 1
dag 20-22: Kalahari 2

terug naar home-NA

klik op de afbeelding voor een vergroting
pelikanen
oester teelt
robben
Russische roestbakken
flamingo's aalscholver

vogeleiland - guave
zonsondergang hotel Beach Lodge
  tok-tokkie
welwitschia (tweeblad-kan nie dood)
Gaub-pas
zonsondergang Solitaire

Vrijdag 07 nov 2003

Vanmorgen vroeg op, want we worden om 08:20uur in Walvisbaai aan de Yachthouse verwacht voor de Dolphin cruise. Er liggen 3 bootjes te wachten en we monsteren aan op de boot met de naam Frik. Onze skipper is een jonge gast die erg leuk wil doen. Veel van zijn uitleg is dubbelzinnig. Al meteen bij het uitvaren komt de huisrob van het bedrijf, Scottie aan de trap om vis bedelen. Even later laat hij zich in de boot glijden en ligt op onze zitplaatsen. De skipper vertelt in zijn 3 maanden oude Duits, over de robben en hun gedrag. Ze maken ze tam voor de toeristen, waardoor ze de bootjes opzoeken en kunstjes uithalen. Op commando slaat hij zijn vinnen voor de ogen en springt hoog uit het water. Dan komt hij weer de boot in en voor de foto’s komt hij dan over een vrijwilliger heen om zijn visje te pakken. Truus is de 1e vrijwilliger die voor de foto met Scottie op schoot poseert.

De haven van Walvisbaai ligt beschut aan een lagune. Deze 30km lange landtong ligt 5 tot 10 km uit de kust. Op deze landtong, natuurlijk van effen geel zand, huist een grote kolonie flamingo’s. Deze grootste soort kan tot 1.7m groot worden en is licht roze van kleur. Als ze opvliegen zijn de vleugels heel mooi zwart en oranje gekleurd. Jammer dat ze erg schuw zijn en op flinke afstand blijven. De pelikanen zijn minder schuw en hiervan heeft men ook enkele exemplaren tam gemaakt, zodat ze vanaf een flinke afstand op het gefluit van de skipper aan komen vliegen en de vis vliegend in ontvangst nemen.

Op de punt van de lagune is ook een robbenkolonie. Ook hier meurt het verschrikkelijk en de vele dieren zitten hutje mutje op elkaar. De grote mannetjes, die nu volgevreten de vrouwtjes 2 maanden komen bezoeken om het aantal op peil te houden, steken boven hun harem uit. Deze wegen nu tot 300kg en vreten 2 maanden erg weinig maar paren des te meer. Ze vallen dan ruim 100kg af. Zo zie je maar, dat je van sex ook kunt afvallen.

Dan varen we richting kust om de kunstmatige vogeleilanden te bekijken. Deze zitten stampvol broedvogels, hoofdzakelijk aalscholvers. Ze produceren een enorme berg stront, die door de hoge temperatuur wordt omgezet in guave-fosfor. Hitler gebruikte dit van deze plaats voor het maken van zijn fosforbommen.  Een spreuk:  "Adolf Hitler machte von Gold Scheisse, Adolf Winter (de eigenaar in Namibië) machte von Scheisse Gold ".

Onderweg komen we ook langs enkele kunstmatige eilanden met oesterteelt. Ze groeien hier 3x zo hard als in Chili, waar het broed vandaan komt. Een heel legertje zwarten staat met EEN blanke te oogsten.

Voor de kust van Walvisbaai liggen een 10tal roestbakken van Russische vissersschepen. Deze failliete vissersboten, wachten op een permit van Namibië om te mogen vissen in de wateren voor de kust. Ze moeten hier flink voor betalen, 80% Namibiars in dienst nemen en de vangst in Walvisbaai verhandelen. Enkele van deze schepen zijn failliet en kunnen zelfs geen brandstof kopen om naar Rusland te varen. De bemanning zit al 10 maanden gevangen op de boot. Een hopeloze schrijnende situatie.

Opeens komt er een groot mannetjes rob op de boot geschoven. Iedereen schrikt zich een hoedje. De skipper legt met het dier op de boot de leefwijze van de robben uit, al varend en voerend gaan we richting haven. Hier wordt het mormel geloosd en varen we terug om te lunchen met oesters. De skipper maakt 20 oesters klaar en men kan zich tegoed doen aan de schaaldieren. Echt lekker vindt ik ze niet, zilte snot. Maar het moet goed voor de sex zijn, dus eet ik er 4 op. Hierbij krijgen we champagne, hapjes vis, krab, broodjes en toastjes.

Trouwens de skipper is een Namibiar met Hollandse voorouders. De schepen zijn genoemd naar de ouders van zijn vader: Harry, Koos, Chum en Frik. Een mooie tochtje, wat een erg fris begin had en tegen de middag met veel zon lekker was.

Onderweg naar Swakopmund wordt er ter hoogte van het vogeleiland nog even een monster strandzand genomen (waar een klein zeehondje ligt te sterven) en terug in de stad moet er voor de thuisblijvers wat gekocht worden. Een duur dagje dus.

Vanavond lekker gegeten bij het Brauhaus in het centrum van Swakopmund. Een soort engelse pub. In het midden een lange tafel en langs de kant de kleinere tafels. Gezellig en vol.

Gereden:  123 km

Zaterdag 08 nov 2003

Vanmorgen om 7:30 uur ontbijt. We vertrekken naar het centrum om even nog boodschappen te doen en nogmaals naar de zonnebril van Jet te vragen bij het Internet café. Jet heeft deze gisteren bij het internetcafé waarschijnlijk op de wc laten liggen. Toen heeft ze ook al nagevraagd maar ook toen en net als nu, heeft men niets gevonden. Jammer. Truus en Jet gaan even foerageren en Ik ga pinnen. Bij de 1e bank wordt mijn pasje niet geaccepteerd en bij de 2e bank krijg ik maar 390 N$ ipv. de 1000 volgens het recuutje. Ik meteen naar binnen en er komen 2 medewerkers die me verzekeren dat er slechts 390 van mijn rekening is afgeschreven. De betaalautomaat corrigeert zelf. Nogmaals wordt er overlegd en naar de automaat gekeken en ze verzekeren dit opnieuw. Evt. kan ik thuis via mijn bank naar de FNB in Namibië laten bellen.

Hierna kunnen we afreizen naar Solitair.

Even buiten Swakopmund nemen we de afslag naar het maanlandschap en het welwitschia park. Er zijn enkele mooie uitzichtpunten en de welwitschia’s zijn ook wel mooi. Enkele van deze bijzondere planten zijn 1500 jaar oud. Ze hebben genoeg aan de dauw van de mist die hier elke nacht en morgen is. De plant heeft slechts 2 bladeren, die door de oryx en struisvogels in flarden wordt getrokken. Daardoor lijkt het alsof de plant meer bladeren heeft. In het Afrikaans heet de plant: tweeblaarkanniedood.

Terug op de mainstreet, het is gewoon een bredere gravelweg en even slecht, rijden we door het Naukluft NP. Hiervoor hadden we een kaartje moeten kopen, maar er is geen kassa en ook geen controle, dus hebben we deze attractie voor noppes.

Onderweg zien we vele struisvogels, die angstig zich uit de lange benen maken. Ze maken best snelheid op hun hoge stelten. Vaak zie je er een stuk of 5 bij elkaar. Af en toe een oryx en wat meer springbokken, die om deze tijd weer keurig onder een boom staan. Bij een drinkplaats, op enige afstand van de weg, zien we wel 30 struisvogels naast elkaar staan.  Dan komen we bij de Kuiseb pas. Deze pas is mooi maar ontzettend winderig en heet. Toch eten we hier onder een kameeldoornboom ons gekocht brood met kaas. NB: De boter en de kaas lopen door de hitte van het brood.

Hierna gaat de pas over in de Gaub pas. Op de pashoogte is een inzinking met een parkeerplaats. Hier rent juist een aap, ter grootte van een bouvierhond, met een gebietste draagtas de rotsen op.

Dan komt Solitair in zicht. De vlek heeft een tankstation, lodge-je en wat andere gebouwtjes. Met ons komt een bus toeristen een stop maken. Het winkeltje puilt uit van de mensen en in het restaurant zitten ook enkele mensen. Solitair is bekend van een boek van Ton van der Lee, die hier van 1995 tot 1997 verbleef. We herkennen veel van wat hij beschreven heeft en Moose een van de mensen uit het boek werkt nog steeds in de winkel.  Hij bakt Moose bread en Moose applecake.

Ons onderkomen, wordt in het boek beschreven als het Groote Huis aan die Berg. 6 km van Solitair af en het heet nu Guest House Solitair. De gastheer heet ons in het Duits welkom, maar schakelt snel over in het Afrikaans. Hij vertelt ook over het boek en de vorige eigenaren. Truus die het boek nog maar ½ uit had, krijgt meteen zijn exemplaar in de handen geduwd om verder te lezen.

Het guesthouse heeft 6 kamers en een klein pierebad. Eenvoudig ingericht maar met mooie Afrikaanse voorwerpen. Van 17 tot 22uur is er stroom, daarna wordt de generator uitgezet en kunnen we met kaarsen onze weg vinden. Bij elk bed en op de WC staat dan ook een kaars. Er zijn nog 2 Hollanders, die een reis van Kaapstad naar Victoria Falls maken. We wisselen dan ook onze ervaringen uit. Ook zijn er 6 jonge fransen en 2 oudere zussen eveneens Franstalig.

We hebben heel stemmig bij kaarslicht gegeten. Flensje spinazie, bonen wortel mix, oryx schotel, salade, pompoen en een cake toe. Koffie toe en dan vroeg te bed. Morgen willen we om 04:15uur opstaan om naar Sossusvlei te rijden. We krijgen een ontbijtpakket mee om onderweg op te eten. Om ½5 zal de gastheer koffie, thee en melk met muesli serveren.